Tråd: AstraZeneca
View Single Post
Sitat av Rosander Vis innlegg
Den uthevede setningen er hovedproblemet her. Du antar at jeg tar feil når du ikke en gang vet hvilke personlige forutsetninger jeg har.
Risikobildet vil være forskjellig fra person til person.
Eksemplene du nevner er heller ikke særlig relevante. I trafikken kan du redusere mye av risikoen selv, tilogmed alderen din spiller inn her. Så hva som virker feil for deg, er ikke nødvendigvis feil for meg.

Ett annet aspekt her er at de fleste ikke er i mot vaksinene generelt, men skeptiske til astrazenica. Og det må være lov å være skeptisk, det burde faktisk vært påbudt.
For det er ikke til å stikke under en stol at det både var og er usikkerhet rundt denne vaksinen, ikke bare blant lekfolk men også blant eksperter.
Vis hele sitatet...
Jeg kan selvfølgelig ikke vite om akkurat du som person har tatt en ordentlig risikoanalyse og verifisert alt av statistikk rundt risiko for alle ting du gjør. Men jeg tror det er rimelig å anta at ingen gjør det. Det ville tatt for mye tid og for mye mental kapasitet. Hjernen vår prøver derfor å hjelpe deg og tar enkle risikoanalyser for deg hele tiden og prøver å gi beskjed om noe virker farlig. Problemet er bare at denne delen av hjernen ble utviklet til å leve i et helt annet samfunn med helt andre farer enn vi har i dag - derfor er den ofte feil. Og vil ofte gjøre at enkelte ting oppleves mer farlig enn det er, og andre ting mindre farlige enn de er i virkeligheten.

Poenget er altså at man ikke stole på om noe føles skummelt. Rett og slett fordi den delen av hjernen desverre ikke er så flink til å analysere avanserte problemstillinger. Man må derfor prøve å legge fra seg følelsene og se på tallene. Og det er jo nettopp det mange forskere og eksperter på fagfeltet gjør i dag. Det er selvfølgelig ikke enighet blandt alle - men hele debatten viser jo at faren blir tatt seriøst og det hele tiden er en løpende vurdring på eventuell risiko ved vaksinering.

Det er greit å være skeptisk - problemet er bare at på et punkt vil denne skepsismen kanskje få kjipe konsekvenser. Om eksperter på fagfeltet har sett på statistikken og risikoen rundt det og kommet frem til at nytten av vaksinen er større en risikoen så betyr det jo egentlig at faren av å ta vaksinen er betydelig mindre enn faren av å la være. Spesielt om man ser på samfunnet som helhet og ikke på enkeltindivider. Da er det en store fare for at "skepsismen" kan føre til at mange velger å ikke ta vaksinen på tross av dette - og om nok folk vil det utsette vaksineringen, som kan føre til veldig negative konsekvenser.

Slik situasjonen er nå er det ganske mange millioner som har tatt vaksinen, og antallet som har fått alvorlige bivirkninger er fortsatt relativt lavt. Spesielt om man sammenligner med antallet personer som har fått senskader (eller dødd) av Covid-19.
Sist endret av etse; 30. mars 2021 kl. 10:27.