Tråd: AstraZeneca
View Single Post
Sitat av Rosander Vis innlegg
Så poenget er egentlig bare å komme med så mange argumenter du kan finne på så folk skal bli lei?

Ja, folk har mindre frykt for X enn Y fordi et av alternativene betyr mer for de enn det andre.
Selv hadde jeg aldri turt basehopping. Ikke fordi risikoen er stor men fordi dersom det først går ad undas så går det virkelig ad undas. Samtidig så tør jeg å gå over veien fordi jeg selv kan kontrollere situasjonen og dermed redusere risikoen til nærmest 0. Selv om det sikkert er flere som dør langs veien enn ved basehopping.
Vis hele sitatet...
Det handler egentlig om at vi mennesker er veldig dårlige til å analysere risiko og forstå risikoen selv om vi vet tallene. Å gå over veien eller kjøre bil føles trygt - mens det å ta en vaksine føles skummelt for mange. I bunn og grunn handler det ikke om den faktiske risikoen man utsetter seg for - men om hvordan hjernen vår tolker risikoen.

Vi er ofte villige til å ta større risiko (og vurderer det gjerne som tryggere) om vi enten føler at vi har en form for kontroll over situasjonen selv - eller om det er et valg som innebærer å ikke gjøre noe. (det er skumlere å ta et valg som gir en risiko, enn å la være selv om det da utsetter deg for større risiko).

Derfor vil din egen risikovurdering rundt slike ting være feil - og man burde prøve å stole litt på de som har regnet på sannsynlighetene. Og så prøve å ta det valget som utsetter deg, og de rundt deg, for minst risiko. Man burde helst ikke ta slike valg basert på frykt og hva man føler er rett.