Tråd: AstraZeneca
View Single Post
Sitat av Koldun Vis innlegg
Ifølge denne NRK-artikkelen, så går det nå mot at AstraZeneca ikke lenger vil bli brukt i Norge:



Legemiddelverket antyder en risiko for livstruende reaksjon på 1 av 20000.

Nå er jo alle disse vaksinene under nødgodkjenning, og pågående vaksinasjon er et (nødvendig) pågående eksperiment, men hva er det realistiske alternativet? Redusere vaksinasjonsraten til potensiell sneglefart ved å begrense oss til bestemte vaksiner? Skal vi leve nedstengt i årevis mens vi venter og ser an langtidseffektene av ulike vaksiner? Vente på et gjennombrudd i antistoffbehandling e.l.? Åpne opp og la det stå til?
Vis hele sitatet...
De er ikke under nødgodkjenning i Norge, vel? Det mener jeg er feil, men skal gi meg på det om du kommer med en kilde. Storbritannia gikk for nødgodkjenning.

Livstruende reaksjon for 1 av tjuetusen, regner du med anafylaktisk sjokk da? Det er jo livstruende, men ikke hvis du får behandling. Alle vaksinasjonssteder står klar til å behandle det.

Sitat av Koldun Vis innlegg
En mulig forskjell er at Storbritannia har startet med å vaksinere eldre befolkningsgrupper, mens Norge, Danmark, Tyskland m.fl har startet med å gi denne til helsearbeidere (hvor det er mange unge kvinner). Kanskje bivirkningene er verre for yngre enn eldre?
Vis hele sitatet...
Man reagerer i allefall raskere om unge folk får blodpropp, så det går vel kanskje lengre under radaren når kun de aller eldste blir vaksinert.

Som jeg har argumentert for tidligere, så kan man ikke vurdere risiko utenå vurdere alternativene. Jeg tror vaksiner er eneste vei ut av dette, men vi har faktisk andre vaksiner. Det spiller en ganske stor rolle for om man bør ta AZ inn igjen. Jeg hadde fortsatt tatt AZ foran korona. Men alternativet er ikke fri flyt av korona, men en litt lengre periode med strenge tiltak til vi har fullvaksinasjon.
Sist endret av *pi; 20. mars 2021 kl. 10:40. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.