View Single Post
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Helsedirektoratet har en veileder, og der skiller de tydelig med mellom anbefalinger og krav.

Punktet "Ikke ha flere enn fem gjester hjemme" er for eksempel merket som anbefaling, og det definerer de slik:

Akkurat det er antakelig greit, for det er ikke så lett på bli klok på hva de egentlig anbefaler:
Første setningen er grei: Hvis vi er fire mennesker i huset, så kan vi ha inntil fem gjester under forutsetning av at ni mennesker kan labbe rundt uten at det blir for tett. Dersom vi er fjorten mennesker som bor sammen, og nitten mennesker har god plass, så kan vi fortsatt ha fem gjester. OK.
Den andre setningen, derimot: "Gjester fra samme husstand", hvordan skal det gå til? Hvis jeg tilhører husstanden, så er det fordi jeg bor der. Jeg kan ikke være en gjest i mitt eget hjem. Og jeg kan uansett ha så mange jeg vil under samme tak så lenge alle andre enn fem stykker bor der allerede og avstandsreglene kan overholdes, så hva er egentlig poenget. Men, jeg sporer visst av.

Punktet som er av interesse for deg er formodentlig "Private sammenkomster på offentlig sted eller i leid/lånt lokale kan gjennomføres med maksimalt 10 personer innendørs og 20 personer utendørs", og denne er hjemlet i forskrift. Her stilles det altså en del krav som du må følge, og brudd kan medføre straffeansvar.
Vis hele sitatet...
Gjester fra samme husstand er f.eks min far og hans kone, de bor i samme husstand så de teller som en.

Min bror, hans dame og de fire barna de har teller som en siden de bor i samme hus.