View Single Post
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Var ikke klar over at det ikke skulle være lov. Helt sykt egentlig.

Litt avsporing, men har sett en god del video av amerikansk politi.

Vi i Norge har langt færre rettigheter enn bl.a amerikanske borgere.
Vis hele sitatet...
Lov og lov, det er mer et spørsmål om tolkning og rettsoppfatning: Du har alltid hatt lov til å filme politiet så lenge du ikke forkludrer jobben deres. Akkurat som at du har lov til å filme andre folk så lenge du ikke er plagsom. Spørsmålet gikk på hvorvidt du hadde lov til å publisere det. Her bør det bemerkes at du i Norge ikke har lov til å publisere film av privatpersoner i offentlig rom uten deres samtykke på grunn av opphavsrett, av alle ting. Ett av flere unntak fra denne regelen har vært opptak som har allmenn interesse; de har vært lovlige å publisere. Politiet har lenge hevdet at de har det samme vernet som privatpersoner, men her har nå lagmannsretten konkludert med at så ikke er tilfelle.

Dersom jeg har oppfattet det korrekt, så har du som privatperson ikke det vernet i USA, ergo er det rett frem å publisere. Likedan kan heller ikke politiet der borte påberope seg noen tilsvarende beskyttelse, og problemstillingen har ikke vært aktuell på samme måte. Men vil det si at amerikanere har flere rettigheter? Eller færre? Her vil jeg si de bare har andre rettigheter: Individets rett til å ytre seg står sterkere enn individets rett til å få være i fred, og der disse to kolliderer er det førstnevnte som vinner. Diskrepansen er altså mer et utslag av andre juridiske prioriteringer enn flere individuelle rettigheter.

Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
I de fleste stater så er det ikke et krav om at du må identifisere deg, såfremt du ikke er pågrepet for et lovbrudd, på vei mot å begå etlovbrudd eller er mistenkt for et lovbrudd.

Politi har heller ikke lov å stoppe deg, uten grunn. Det med også forsvares med at du har begått et lovbrudd, på vei mot å begå et lovbrudd eller mistenkt for et lovbrudd. Mistenkelig oppførsel, nervøsitet er ikke nok.

Man har også lov å filme nøyaktig hvor det passer deg i offentlig rom. Omså du skulle stå i et offentlig rom, og filme inn på en militærbase.
Vis hele sitatet...
Filme inne på et militært anlegg, faktisk. Altså... Jeg betviler ikke et sekund at du har sett mye videoer av friborgere, anarkister, rebeller og andre myndighetskritiske grupper, så jeg er ikke forundret over at du har hørt alle de påstandene mange ganger. Men jeg ville veldig seriøst vurdert å supplere deres påstander med egne undersøkelser og litt faktasjekking før jeg tok de for god fisk...

Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Anbefaler å søke på
«First amendment audits» så finner dere mange videoer av amerikansk politi hvor borgere rett og slett har som mål å filme politiet, hvor de har satt seg inn i loven på forhånd for å se om politiet tråkker på deres rettigheter.

Dette skjer til stadighet i disse videoene selvsagt. Men hadde det vært i Norge så har vi ikke de samme rettighetene engang.
Vis hele sitatet...
Du tar selvsagt helt feil på sistnevnte punkt, og jeg har beskrevet årsaken over, men la oss akseptere premisset - det er jo kult at det er lov å fotfølge snuten med kamera, men vil du virkelig foretrekke å leve i et land der denne adferden er nødvendig?
Sist endret av Myoxocephalus; 9. januar 2021 kl. 22:20.