View Single Post
Hvilken: The City of Brass skrevet av S.A. Chakraborty

Hva:
Historien dreier seg i store trekk om Nahri, hun er en profesjonell svindler i Kairo som lever nederst på rangstigen. Da hun ved et uhell påkaller den forhistoriske Dara, en djinn (tenk en type skikkelse som Ånden i lampen fra Alladin, bare mer blodtørstig og bad-ass), begynner et eventyr som krysser landegrenser og magiske grenser. De kjemper seg gjennom midtøsten og ender opp i Daevabad, en magisk by som minner litt om et islamsk Diagon Alley på steroider.
Her venter intriger og en kamp for tilværelsen som får tankene til å gå mot GoT, dog med noe mindre sjokkfaktor.

Hvorfor:
Hadde lyst på mer fantasy, og annerledes fantasy. Så søkte meg rundt på goodreads etter noe som sjekker de fleste fantasy-boksene men som ikke bare spiller på Young Adult og/eller sverd og drager. Denne kom opp som en anbefaling.

Hvordan:
Jeg er positivt overasket. Fant boken veldig underholdende, og så var det riktig spennende med en historie med påvirkning fra andre kulturer og skikker; middelalder-europa gets old fast, dette var et friskt pust.
Og så ble jeg gledelig overasket da jeg fant ut at dette er en serie, der bok nummer 2 allerede har kommet (som jeg forøvrig begynte på i dag, gleder meg til å se hva som skjer videre), og bok nummer 3 er ventet allerede til sommeren. Good times.
Denne anbefales til alle som synes fantasy, sverd, magi, og lignende er gøy.