View Single Post
Sitat av Vargas Vis innlegg
Litt offtopic, men jeg tviler på den allmennpreventive virkningen til fengsel i det hele tatt. Når jeg ikke stjeler, dreper, voldtar eller liknende, er det fordi jeg som et empatisk menneske har satt meg inn i de individuelle og samfunnskonsekvensene og kostnadene handlingen min ville ha fått. Det er derfor, og ikke tanken på fengselstraff som hindrer meg i å stjele en sjokolade på Rema. Er vel derfor jeg valgte å røyke hasj, fordi min moral, og konsekvensanalyse på individ/samfunnskonsekvenser tilsa at det ikke var noen god grunn til at jeg ikke skulle gjøre det.
For meg hadde fengsel vært ødeleggende. Jeg hadde følt meg enda mer utstøtt av samfunnet, mistet mange valgmuligheter, og sjansen for at jeg da hadde fortsatt den kriminelle leveveien hadde blitt myye større.

Er det slik for dere? At det er deres moral, og ikke "den allmennpreventive virkningen av fengselstraff" som gjør at dere holder dere unna visse typer kriminalitet, men allikevel velger å f.eks røyke hasj??
Vis hele sitatet...
Både og. Selvfølgelig er det moral som gjør at det ikke er aktuelt å voldta og drepe uansett. Men samtidig er det konsekvensen med fengselsstraff som kan hindre meg i å slå til en provoserende kuk på byn.