View Single Post
Sitat av Boo-Boo Vis innlegg
Selv mener jeg rettsystemet vårt er alt for naivt. Man blir ikke kurert fra noe, man er den man er og det er ingenting som kan forandre på det. De som gjør noe gale bør få en skikkelig straff.
Vis hele sitatet...
Nå kjenner jeg personlig en fyr som for ... ca 8 år siden skjøt og drepte en annen. Han brukte på denne tiden MYE dop av ymse slag, var grisetura når drapet skjedde, og hadde generelt ganske mye holdninger jeg vil kalle mildt sagt usympatiske.

Han har forandret seg veldig, jevnt og trutt, gjennom de årene han har sittet inne, mer tilbake til den personen jeg husker han som fra ungdomsskolen før ting begynte å gå virkelig galt, og enda noen hakk i mer sympatisk retning. Null dop, bra utdanning, engasjert og bra holdninger generelt. Rett og slett ikke til å kjenne igjen.

Jeg begynte å skrive en post som ble alt for lang om dette her, men for å gjøre en lang historie kort: Han har virkelig forandra seg, totalt, og jeg tviler ikke et sekund på at han kommer til å være til nytte for samfunnet når han kommer ut, og kanskje han kan gjøre noe godt igjen.

Så jo - folk kan helt klart forandre seg. Bare straff for straffens skyld hjelper ingen. Å få folk til å funke i samfunnet når straffen er ferdig, er det som er viktig.
Sist endret av atomet; 23. april 2010 kl. 12:05.