View Single Post
Håper ikke det er frekt av meg å spørre, om du er overvektig? Jeg har lagt merke til at mange fete personer puster tungt når de sitter, selv om de slapper av... Spesielt hvis de i tillegg røyker en del.
Ellers er jeg enig med de andre at det godt kan være angst eller astma, men det kan være så mangt egentlig, det fins flere andre tilstander og sykdommer som også kan påvirke pusten. Men velger å ikke utdype det her - tenker det er bedre ay du får det sjekket hos legen enn at jeg skal sitte og skremme deg med hva det KANSKJE kan være, når jeg egentlig ikke vet noe om deg! :-)

Enig med de andre i at det beste, og enkleste, er å gå til legen. Da får du sannsynligvis et konkret svar, som både er tryggere for deg og gjerne mindre stressende enn å google - for ofte vil et kjapt søk på nettet resultere i en liste over alle slags rare sykdommer, og man kan i verste fall bli overbevist om at man har en skummel og alvorlig sykdom (mens det i virkeligheten er noe mye mindre dramatisk). Det kan altså resultere i mye unødvendig engstelse, og i verste fall kan en slik egen diagnostisering gjøre at man ikke får riktig behandling for den tilstanden man egentlig har, fordi man ikke gikk til legen. Ta også tips du finner på nettet om helse, f eks egenomsorg og medisiner, med en klype salt. Det er en jungel av forskjellige påstander der ute, men svært få er basert på reell forskning, og mye er direkte synsing og oppspinn.
I beste fall får du et godt råd, og mest sannsynlig er det hverken til hjelp eller skade å følge rådene... men verste fall kan det å følge slike anbefalinger være direkte skadelig og i strid med legens anbefalte behandling. Greit å være klar over dette, alt for mange bruker internett ukritisk og hører for mye på legfolk de ikke kjenner i stedet for profesjonelle.

ps, håper du går til legen, og at det viser seg å være noe helt ufarlig som er enkelt å gjøre noe med! :-)
lykke til uansett!
Sist endret av SplAna; 21. april 2017 kl. 02:05. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.