View Single Post
Det er absolutt ikke vanlig å gå søvnløs i 5-6 døgn hvis man ikke misbruker rusmidler.
Vis hele sitatet...
Nei det er nok ikke helt vanlig, men det er heller ikke helt uvanlig. Det er ofte en del av drittpakka som følger flere psykiske lidelser. Feks bipolar i manisk fase, og kan også forekomme hos de med alvorlig ptsd og sikkert også andre lidelser.

Det som skjer er jo at etter en eller to netter uten søvn så blir kropp og sinn så anspent at det i seg selv gjør det vanskelig eller umulig å få sove. Og etter et par døgn til uten søvn er sjansene veldig store for at det ender i psykose.

Jeg har vært helt åpen med behandlere og fastlege om mitt problematiske forhold til søvn pga ptsd etter at det gikk så langt at jeg ble tvangsinnlagt i tung psykose pga for mange døgn uten søvn.

Etter 2 døgn uten søvn blir det hestedose med seroquel. Men jeg starter først med 1 sobril for å forsøke å roe ned hodet, også ca 3 timer etter tar jeg min seroquel, 4x Alimemazin Evolan, samt 2 mg temesta. Så er det naturligvis vanlig prosedyre for å fremme best mulig søvn, riktig temperatur på soverommet, unngå skjermbruk etter at jeg har tatt medisin. Da blir det analoge greier i ca 1 time før jeg går til sengs. Kan være mindfullness, pusteøvelser, musikk på øret, el lese en bok om jeg klarer fokusere, eller legge analog kabal med kortstokk eller lydbok. Ting som gjør at jeg klarer roe ned.

Jeg er ingen stor fan av seroquel pga bivirkninger, så orker ikke den fast. Men jeg tar den gjerne for å unngå psykose. Jeg har ofte en natt og noen ganger 2 netter uten søvn fordi jeg kun tar Alimemazin Evolan fast. Det er den som erstattet vallergan. Trinn 1 for meg er å øke fra 2 x Evolan til 3x om jeg ikke har sovet 1 natt. Neste kveld legger jeg til ennå en. Så det blir 4x Evolan og da forsøker jeg ta en sobril et par timer før for å roe ned kropp og sinn. Stort sett klarer jeg hente meg inn igjen da.

Stort sett får kontroll over søvnen da. Men blir det en tredje natt uten søvn, da blir det full pakke og god natt i 10 timer og da er hodet reboota når jeg våkner.