View Single Post
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Det virker som om du tror du har noe eierskap over denne tråden. Det har du ikke. Du posta dine innlegg åpent på et diskusjonsforum. Derfor må du nesten forvente en diskusjon. Når du ytrer dårlig begrunnede anklager som du hverken gidder å følge opp eller forsvare, så må du regne med å møte ganske krass motbør. Dersom du ønsker et ekkokammer med ja-mennesker, så må du finne deg et annet forum.

Så for å kutte gjennom alt vaset og spisse problemstillingen ned til det som utvilsomt er sakens kjerne: Mener du at Norge er markant verre enn sine naboland og resten av verden når det kommer til korrupsjon? Ingen har påstått at korrupsjon ikke er et problem i Norge, eller at det ikke finnes mørketall, ei heller at man sikkert kan komme lenger med penger og bekjentskaper enn uten. Det Marlboro666, vidarlo, *pi - og nå også undertegnede - hevder, er at i verdenssammenheng er det frytelig lite korrupsjon i Norge. Og selv om vi altså ligger litt bak Finland, Danmark og Sverige, så er forskjellen såpass liten at det neppe har stor praktisk betydning. Du merker ikke de store forskjellene i noen av de skandinaviske landene, og korrupsjon har mindre betydning for din virksomhet enn den ville hatt i Somalia eller Afghanistan. Da er det heseblesende irrellevant å hoste opp flere anekdoter om at korrupsjon skjer! Det blir som å hevde at det regner mer i Oslo enn i Bergen, og så forøke å bevise det ved å vise til at det ved tallrike aneldninger i 2017 ble dokumentert nedbør hos Meterologisk Institutt på Blindern.
Vis hele sitatet...
Ikke for å tale på vegne av TS her men regner med den setningen om at han kunne forlate tråden var et svar til at Marlboro666 påstod TS hadde et så ekstremt tilfelle av confirmation bias at det ikke var noe vits å diskutere. Så samme leksjonen du kom med til TS kan du vel peke på marlboro også.

Når det gjelder korrupsjon i Norge tror jeg også det foregår mye mer korrupsjon enn det vi aner. Enten det er politikere, politimenn, tollarbeidere eller hva enn det er. Som sagt er dette noe jeg TROR, basert på mange faktorer. Men ser man objektivt på mennesklig atferd og det å ha folk i maktposisjoner over lengre tid er det mye vanskeligere for meg å tro at det ikke skjer mer korrupsjon enn det vi gjerne liker å tro. Det kan være tjenester pga vennskap, man kan love noen noe i fylla, folk kan blackmaile deg, eller man kan også bli overtalt til å gjøre noe man selv egentlig ikke anser som moralsk riktig. Det er tross alt bare mennesker som sitter i disse posisjonene. Med korrupsjon som alt annet kan det starte som en liten tjeneste og utvikle seg til en dårlig vane jo lengre man sitter i denne maktposisjonen. Alvorlighet varierer jo selvfølgelig.

Ta for eksempel Operation Darkroom, hvor et stort pedo nettverk ble avdekket i norge. Her var det blant annet 3 politikere involvert og ellers mange høytstående menn involvert. Hvis folk er i stand til å gjøre dette mot barn, hva faen er de IKKE i stand til å gjøre? https://www.nrk.no/hordaland/dette-v...om_-1.13237865

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/...le-hemmelighet

Her er et annet tilfelle der en advokat er involvert.


Noe som også gjør meg overbevist at mye mer skjer bak kulissene her i norge enn vi tror er at vi Nordmenn som samfunn ofte er veldig godtroende og har litt den holdninga at det kan skje alle andre plasser men ikke her. Ting som dette er vanskelig å komme med kilder på nettopp fordi det er kriminelt. Kanskje vi hadde hatt flere kilder å komme med om det var mer akseptert og vanlig å stille slike spørsmål som dette i Norge, og kreve mer innsikt i samtaler mellom politikerene våre osv.

Leste her f.eks her forleden i lokalavisen at narkotikabruken blant unge hadde gått betraktelig ned de siste årene, fordi politiet beslagla mye mindre rusmidler nå enn før. Men det jeg opplever er at det er et ekstremt overflod av mange rusmidler, og bruken har spredd seg til alle kretser. Spesielt npr det gjelder kokain og knips/molly. Folk gnåler om det overalt, og folk som var superstreite før og hatet på meg før fordi jeg røykte spør meg nå om jeg kan ordne ditten og datten. Tilgjengeligheten har gått i skyene på så og si alle rusmidler utenom heroin her jeg bor. Jeg har ingen kilde som kan påvise det jeg mener, men det finnes en kilde som kan påvise at bruken har gått ned. Når det gjelder kriminalitet er det ikke alltid like lett å komme med en kilde desverre.

Btw alt som står her er bare min personlige mening og ingenting annet.