View Single Post
Sitat av Bearass Vis innlegg
Joda. Det er gøy at du engasjerer deg i klima og om dette fører til mindre miljøgifter og renere samfunn så er vi jo på samma lag.
Greia er at CO2 er noe man ikke helt makter å forstå, det mases om CO2 helt nede på barnehagenivå, og det er noe lite håndfast, vanskelig å forstå og går enkelte ganger på bekostning av normal håndfast miljøvern.

At enkelte henge i selen for å kjøre minst mulig bil og fly og spise vegetarisk for å redde jordkloden så dem om det. Da synes jeg selv det er mer motiverende å engasjere meg i forsøpling jeg ser i skjærgården (e.g nylontau som aldri brytes ned, plast i alle mulige fasonger, mikroplast etc), eventuelt at stadig flere naturområder blir kapslet inn av veinett og at det bli mindre og mindre urørt natur. Da gir jeg f.eks faen i at det vil gi mer CO2 å kjøre rundt skauen enn rett gjennom.

CO2 er blitt en slags religion hvor vanlig "folkevett" miljøvern og naturglede noen ganger må lide. Ta heller barnehagen ut i naturen og lær dem ekte naturglede enn å true sarte barnesinn med armageddon over klima som de ikke skjønner en dritt av likevel - de fleste som tror dem har stålkontroll over framtidens klima er også som regel ute å sykle. Man skal.ikke lete lenge for å se flere spådommer slå feil. Men altså det er greit at folk engasjerer seg med "kniven på strupen" motivasjon. Bare husk litt "skogbading" i samme slengen
Vis hele sitatet...
Jeg skal ikke forsøke å gi deg noen fasit på hva du skal føle og hva du skal engasjere deg i, vil bare si at jeg er dels enig i noe. Feks at vi sjeldent tenker langt nok når det kommer til vern av uberørt natur. Co2 problemet må vi nok ta på alvor. Og jeg føler ikke vi bør forsøke å sidestille det med plast. Vi kan ha to tanker i hodet på samme tid, og begge deler må jo løses og begge deler krever innsats og fra hver og en av oss.

Se på dette med vindparker feks. Nå skal det vindparker også på høyfjellet. Langt unna veier og annen infrastruktur. Som betyr at det må bygges veier for å bygge parken. Det skaper sår som aldri gror og ødelegger området for både mennesker og dyr. Og når parken først er på plass så står de der. De forbanna møllene og troner i vår fjellheim. Bidrar med støy og visuell styggedom som aldri skulle vært tillat ute i naturen. Her blir ønsket om grønn strøm så stort at vi glemmer at de inngrepene vi gjør for å tilby vindkraft faktisk koster oss langt mer. For den skaden vi gjør på fjellheimen den kan vi ikke bare rette opp. Betongkonstruksjonene de vil stå "til dovre faller". Veien som blir etablert vil brukes for vedlikehold og drift. Det vil fortrenge både planter og dyr.

Og det mest irriterende av alt er jo at vi har enorme områder som kunne vært brukt til vindparker uten å skape evige sår. Den lange kystlinja. Kanskje kunne vindparker til havs også blitt et kunstig habitat for yngel og mangfold, et menneskeskapt rev som gjør at vi får flere yngleplasser som aldri vil ødelegges av trålere og skipsankre fordi ingen vil seile eller tråle midt i vindparken uansett. Ute av synet for folk flest og med null effekt på trivselen til folk i forhold til støy og elendighet. Jada, jeg vet de forsøker å lure folk til tro at vindparker er stillegående. Men de er ikke det. Straks det blåser opp så får du en mellomdyb brumming som virkelig kan gjøre folk gærne over tid. Til havs har det null betydning. La det brumme og bråke.

Sitat av ID-Brikke Vis innlegg
Vi bør vel hele tiden gjøre alt vi kan for planeten hele tiden.
Jeg har på følelsen av at vi er på god vei selv om tallene peker i negativ retning.

Nå som vi har internett og informasjon flyter fritt, tror jeg at det blir vanskeligere og vanskeligere å holde lokk på de stygge tilfellene.
Vis hele sitatet...
Ja en skulle jo kanskje tro det. Men som vi ofte har sett så er en side av internett at gærninger finner likemenn. Dermed blir det både en arene for deling av kunnskap men også en arena for falske nyheter, ekstremister og de som av en eller annen grunn ønsker å mislede andre eller så tvil om forskning og reelle utfordringer.

Folk flest ser at vi må endre oss. Men mange søker også bekreftelse på hvorfor vi ikke skal endre oss. Og de finner sine frender.

Klima-skeptikerne feks er jo overalt på nett. De driver med psudo-vitenskap som ofte gir skinn av oppriktighet. Men som egentlig er fake. Hvorfor er det så mange som faktisk henger seg på dette? Vil de på død og liv ikke gjøre noen endringer? Tror de at de er høyt over alle andre og de selv ikke trenger bidra? Jeg skjønner virkelig ikke.
Sist endret av random67489; 30. november 2018 kl. 18:39. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.