View Single Post
Jeg trekker tilbake mitt "sannsynligvis" etter å ha lest litt mer.

Muligens røyker han, muligens piller - kanskje tilogmed amfetamin. Ingen av de stemmer påfallende godt med adferden du beskriver, men skjebnen du beskriver har jeg derimot sett altfor mange ganger. Etter et tiår med rus har dem som ikke har klart å skjerpe seg sortert seg i to grupper; de som sitter i kjelleren og råtner og de som sitter i parken og råtner.

Jeg synes det er bra du tar grep og prøver, og jeg synes du skal drite i alle som ber deg la han passe sine egne saker. De er gjerne på vei nedover samme spor selv, for det er utrolig mye vanligere enn en skulle tro. Friske ungdommer som isolere seg helt, råtner vekk og forsvinner fra samfunnet forøvrig. For svært mange er det noe som bare utvikler og utvikler seg, og det jeg mener er at rus katalyserer prosessen - men uten å være en forutsetning.

Om han ruser seg eller ikke er faktisk ikke hovedproblemet. Hovedproblemet er at han teknisk sett, etter de fleste parameter i samfunnet; ikke duger. Og hver dag i den kjelleren minner han på det - skeiv eller ei. Han trenger mestring og sosialisering, fokuserer du på mistanker om rus risikerer du at han bare trekker seg helt unna.

Å flytte høres drastisk ut, har du oppsøkt alle muligheter i området? Det beste du kunne gjort var å få han med på noe organisert idrett, eller forsåvidt bare noe organisert.

Om dere er i Bergen kan jeg henge med han for noen kroner