View Single Post
Beskrivelsen din fikk meg til å tenke på en bok jeg bare har orket å lese halvferdig, "Sex and the paranormal" av Paul Deane. Han går gjennom masse historier fra hele verden fra folk som våkner av at de er i ferd med å bli seksuelt misbrukt av aliens, demoner (succubi/incubi) og diverse alveliknende vesener fra folketroen. Mange opplever at vesenet sitter på brystkassen, og de er ute av stand til å bevege seg. Han beskriver at det kan skje nærmest epidemier av folk som opplever disse skremmende episodene. (Min favoritt er "the penis snatchers" - småtroll som kommer og stjeler tissemannen om natta. Folk har faktisk blitt henrettet, hevder han, fordi de er mistenkt for å stå bak penisforsvinninger. Ikke spør meg om penisen er der eller ikke, det bryr ikke disse landsbyfolkene seg om. Potensen er definitivt borte. )

Sex-vinklingen er vel mest for å selge boken, og boken er så som så, men hypotesen hans er ihvertfall dette: Når vi sover skilles det ut et stoff i blodet som får musklene til å slappe helt av. Det er denne gradvise avslapningen som får det til å rykke i armer og ben når vi sovner inn. Når vi sovner dypt nok er kroppen helt immobilisert, og vi drømmer. Om morgenen avtar produksjonen av dette stoffet, men av og til skjer det at vi våkner før kroppen har fått tilbake førligheten. Dette gir en følelse av at man er "fanget i sin egen kropp" og man har vondt for å puste. Om dette kombineres med at drømmene til en viss grad fortsetter, kan man oppleve å ligge "lys våken" samtidig som man ser fantastiske ting. I tilfellet penis-snatchers får man full panikk. Dårlig forklart, men det er lenge siden jeg leste det. Poenget er at en god del innsovningsmedisiner går på nettopp dette med å slappe av muskler og hjerne, slik at det er hypotetisk sett mulig at man kan drømme og være våken på samme tid. Take it or leave it.