View Single Post
Sitat av meaculpaUIO Vis innlegg
"Hvilke beviser og fornuftige holdepunkter har vi egentlig for å si at å kritisere, kjefte, ansvarliggjøre, velg ditt verb,
faktisk virker?"
Vis hele sitatet...
Jeg er kanskje ikke like kategorisk som deg, selv om å sette på plass er et ganske arrogant konsept så tror jeg det kan ha sin funksjon. Sinne handler om grensesetting, på egne eller andres vegne. Å si tydelig fra når noen gjør eller sier noe uakseptabelt tror jeg kan ha effekt. Man kan jo se for seg et samfunn der ingen slår ned på det når du bryter normer. Selv om den det gjelder går i forsvarsposisjon der og da så kan det synke inn, og ikke minst er det et signal til andre.

Det du snakker om som kjefting her handler imidlertid mindre om grensesetting og mer om å påføre skam. Det tror jeg i alle tilfeller er en ufattelig dårlig strategi for å skape endring. Hele greia med skam er at det driver folk bort fra fellesskapet, så det er ikke så produktivt hvis man vil ha folk til å tilpasse seg. Skam er det som hindrer deg i å innse problemet ditt og i å tro på at du kan gjøre noe med det.