View Single Post
Hvilken: "Historien om Pi" av Yann Martel

Hva: Boka handler om en ung, indisk gutt som på merkverdig vis overlever et skipshavari midt i stillehavet. En indisk familie bestemmer seg for å selge dyrehagen de eier i India og flytte til Canada. Med seg på båten har de en stor mengde dyr som skal fraktes for salg i utlandet. Midt i stillehavet synker båten, og samtlige passasjerer drukner. Men ikke Pi. Ved tilfeldigheter og flaks havner han i en livbåt sammen med en bengalsk tiger, en sjimpanse og en hyene. Som dere sikkert forstår byr situasjonen på en rekke problemer.

Hvorfor: Dette er en bok jeg har hatt i bokhylla kjempelenge. Av en eller annen merkelig grunn har jeg ikke lest den før nå.

Hvordan: Først og fremst en helt utrolig historie. Fortalt på en lekker, innbydende måte. Forfatter har valgt å framstille historien som en reell hendelse, og før jeg sjekket trodde jeg den var basert på en sann historie. Noen små, filosofiske anekdoter er å finne. Forfatter viser en utrolig fin holdning til religion. Hovedpersonen er multireligiøs, han ser på seg selv som både hinduistisk, kristen og muslim. Om du er ute etter god underholdning er dette et godt valgt. Godt skrevet og flott bok.

----------------------------------------------------

Hva: "Vest for solen, sør for grensen" av Haruki Murakami.

Hva: En mann i midten av tredveårene møter sin første venn og ordentlige kjærlighet igjen etter 25 år. Han er nå lykkelig gift og har to barn.

Hvorfor: Jeg har lest mye av Murakami, men har fortsatt et par godbiter igjen. Dette var en av dem.

Hvordan: La akkurat boka fra meg. På typisk Murakami-vis fortelles en historie av tilsynelatende triviell karakter. I bunnen ligger Murakamis fantastiske språk, han setter ord på hendelser og skildringer som ingen annen forfatter klarer. Jeg blir overrasket hver gang over hvor utrolig godt jeg liker skrivestilen hans, og dette var intet unntak.
Dette er en eksistensialistisk bok, som tar for seg hvordan det er å ønske seg et annet sted, et annet liv eller en annen tilværelse. Hvordan man kan befinne seg et sted, men samtidig være et helt annet. Som det meste Murakami har skrevet er dette en veldig god bok.
Sist endret av Nether; 15. januar 2016 kl. 21:30.