View Single Post
Sitat av bajjaz Vis innlegg
Rundt her jeg bor jobber det folk fra hele verden, de har fått jobb.
Har du fått avslag begrunnet med etnisitet, eller er det bare noe du innbiller deg?

At de "fleste" etnisk norske nekter å sitte ved siden av deg på bussen, er fordomsfullt og rasistisk av deg og si.
Hva om jeg som etnisk norsk skulle si at de fleste somaliere er sånn og sånn, eller pakistanere? Hadde ikke du sett på meg som rasist?

At norske jenter er redd for å bli voldtatt gjør vel ikke deg til et rasismeoffer!!

At du har ertet på deg en kjøpesentervakt tror jeg på, at du får billetten din sjekket 2-3 ganger på samme busstur, nekter jeg å tro på.

Alt i alt så bekrefter vel innlegget ditt at du ikke har vært utsatt for rasisme av nordmenn, men at du selv er rasist mot nordmenn selv.
Vis hele sitatet...
Hva om vi utelater ordet rasisme og heller tenker på mennesker som opplever diskriminering, skepsis og stigmatisering uten at det er basert på synlig adferd eller muntlige/skriftlige utsagn. Tror du ikke da at de som ser ut som pakistanere eller somaliere opplever mer av det enn for eks. en typisk blond nordmann?

I min krets av venner og bekjente, sier de "hvite norske" at de aldri har opplevd responser som kan sees på som rasistiske, og når de som ikke ser norske ut forteller om episoder som uten tvil er diskriminerende, er det ingen som drar det i tvil og føler seg truffet av den grunn.

Det foregår også en form for mishag og fiendtlighet mot norske og det som er norsk, både blant foreldre av utenlandsk bakgrunn som ser på mye av norsk kultur som uanstendig, og frustrerte ungdommer som roper poteter og horer og sånn. Det er vi klar over, og jeg kan forstå at det gjør at de som allerede er innvandrerkritiske får vann på mølla. Dette endrer likevel ikke at de som ser utenlandske ut oftere vil møte på hverdagsrasisme enn "potetene".

"Potetene" som har slitt i sitt nærmiljø blir kanskje et unntak. Da refererer jeg til hvite som går i klasse med flest ikke-vestlige innvandrerbarn. Tror ikke det er lett å være dem, og skulle mer enn gjerne hørt noen vitnesbyrd om hvordan det gikk. Kanskje det er mange det går helt fint med også.

Sitat av denim Vis innlegg
Folk reagerer på han-kinesere som flommer inn i tibet og kaller det folkemord, Dahlai Lama er blitt kjent pga dette, men ingen anerkjenner folkemordet på europeere, noe jeg føler er grovt rasistisk. Jeg vet ikke hvor du er fra, men si du er pakistan, og 1/3-del av pakistan nå besto av russiske, norske og tyske innvandrere. Jeg ville kalt det for et folkemord, og jeg ville ikke likt om pakistanere forsvant.
Vis hele sitatet...
Noen av de som er her, er her nettopp fordi de har blitt utsatt for hendelser beslektet med folkemord. Det er naturlig å dra vekk fra lidelse og fare.

Og altfor enkelt for en privilegert nordmann å si at "de må ordne opp i ting selv".
Sist endret av Navle Loe; 3. april 2015 kl. 23:21. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.