View Single Post
Sitat av Realist1 Vis innlegg
Akkurat dette gjelder nok ikke bare utlendinger. Jeg har selv blondt hår og blå øyne, men om natten så bytter kvinner fortau og går fortere for meg også. Jeg har også flere ganger tilbudt meg å gi fremmede skyss om natten når jeg ser at de har langt å gå, eller følge dem hvis de må gå gjennom lugubre strøk. Gutter takker som regel ja til skyss (men trenger som regel ikke å bli fulgt), mens jenter stort sett ser ut til å bli livredd av tilbudet.

Husker spesielt en kvinne som gikk langs veien midt på natten, som jeg stoppet for og spurte om hun trengte skyss. Hun så mildt sagt livredd ut og satte opp tempoet noe helt voldsomt, og hadde blikket fast festet i asfalten foran seg og gikk omtrent kappgang videre. Skikkelig stresset. Det var da et par minusgrader ute, og hun gikk i tynn strømpebukse og tynn jakke, og det var 5 km fremover til nærmeste bebyggelse. Man føler seg jo nesten som en overgriper bare av å spørre, når man får en slik reaksjon. Men samtidig så forstår jeg det veldig godt. Hun er tross alt kvinne som går alene om natten, og jeg er en mann som tar kontakt. Det er jo som oftest slik alle historier som ikke ender godt begynner. For the record så kler jeg meg normalt pent, har god og ny bil og smiler så snilt og godt jeg kan.

Poenget mitt er i alle fall at akkurat dette skjer med oss alle! Vi vet jo at det eksisterer fremmedfrykt rundt om i Norge, så det er ikke sikkert det hjelper noe særlig om det er utlendinger som kommer mot henne. Men det er ikke nødvendigvis bedre for oss blondiner heller.

Dette selvsagt uten å ta bort poengene i det andre du skriver.
Vis hele sitatet...
Ganske logisk forklart og forståelig. Enig med den delen at man nesten føler seg som en overgriper bare av å spørre av vennlighet. Jaha, brukte vell et litt dårlig eksempel her kanskje, men så er dette jo bare opplevelsene mine da Det føles mer personlig når man ikke er etnisk norsk sikkert, men så vet jeg jo ikke hvordan for eksempel en som deg (blondt hår og blå øyne) opplever en vanlig dag ute i byen og vice versa. Ønsker bare å forklare hvordan jeg, som utlending, har det slik at folk som ikke er det kan få litt innsikt i det. Slike temaer knytter folk, fordi de ser saken fra motpartens side og nå fikk jeg se litt av hvordan du ser verden

Sitat av Navle Loe Vis innlegg
Det virker som om du ikke tar deg så nær av småepisodene lenger, noe som er bra siden du kan fungere bedre på den måten, men det er likevel sabla trist. Du og andre lever med kjipe ting som andre ikke trenger å bekymre seg over. Det samme gjelder selvsagt svært overvektige eller andre som gjerne blir glant på, sett stygt på, dømt, kommentert på gata, etc. Stigmatiserte grupper eller hva man skal kalle det. Slik er det nok i alle land, men det gjør det ikke noe bedre. Jeg prøver å ikke glane når jeg ser noen jeg kan tenke meg får mer enn nok av det ellers.

Bilde på CV, altså? Det har jeg jo hørt om, og vet det er vanlig i andre land, men visste ikke at dette hadde blitt gjeldende i Norge. Teit. Skjønner søren ikke vitsen. Det vil stanse mange potensielt flotte arbeidstagere ved terskelen, uten at de får sjanse til jobbintervju, og jeg kan bare tenke meg hvor mange "pene" kvinner og menn som blir kalt inn fordi de som ansetter likte bildet og begynte å glede seg til lønningspils og julebord.
Vis hele sitatet...
Neida, er vell hva jeg har opplevd hele livet og det er vanlig for meg. Finner situasjonene oftest komisk framfor å lure på om det heller er noe galt med meg. Siden jeg ikke ser vestlig ut vet jeg aldri om noen oppfører seg på en spesiell måte ovenfor meg bare fordi jeg er mørkhudet eller ikke. Men aldri tenkt igjennom mesteparten av dette før jeg så denne tråden og begynte å tenke for meg selv.

Ja, bilde på CV'n har dessverre vært en ting nå en stund, men er i større grad mer brukt nå enn tidligere. Får vell ta meg en bachelorgrad eller no før jeg i det hele tatt gidder å søke på en jobb, tror jeg.
Sist endret av Nraw; 2. april 2015 kl. 21:16. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.