View Single Post
Sitat av Lonely Robot Vis innlegg
Det som er greit å huske på i debatter slik som dette er at man gjerne er redd for ting som er ukjente. Det man vet lite om eller ikke kan kontrollere, er fort litt skumlere. Jeg tror at siden vi har et utrolig spredt land, så blir det veldig store deler av landet som ikke har noen særlig kontakt med byene eller menneskene fra dem. Jeg tror også at de fleste innvandrere bosetter seg i, eller i nærheten av (relativt sett) byer.

Det jeg prøver å si, er at kanskje er det sånn at siden vi er et såpass spredt land, så må vi regne med mer fremmedfrykt. Dette er selvsagt bare en svak teori uten veldig mye grunnlag, men det er noe å ha i bakhodet, om ikke annet.
Vis hele sitatet...
Helt enig. Folk frykter det ukjente og det er ikke uvanlig at media deltar i å skape denne frykten til tider. Andre ting som kan merkes av medias oppførsel er når for eksempel en utlending gjør noe positivt, så adresseres personen som nordmann. "Nordmann vant verdensmesterskapet i bordtennis". Men så skjer noe negativt og da kan det plutselig stå "Pakistaner tiltalt for drap". Det er også lett for meg som utlending å se en annen utlending gjøre noe negativt. Da nevnes "innvandrerbakgrunn" i nyhetsartikkelen flere ganger, mens om en etnisk nordmann har gjort noe galt, nevnes ikke etnisitet i det hele tatt. Litt det samme som at alle muslimer som dreper/sprenger noe er terrorister, mens for eksempel kristne eller hvite er lone wolfs eller bare psykisk syk.

Et eksempel er Germanwings flyet som krasjet i de franske alpene. Anreas Lubitz tok selvmord, står det i media. Really? Ville ikke kalt det selvmord når du tar med deg 150 andre mennesker og bevisst stenger ute kapteinen. Men back to topic, det kan hende du er inne på noe der angående det at folk flest er spredt utover Norge. De fleste innvandrere velger å bosette seg i byer, helst Oslo og det kan fort bli flere saker og ting enn om de alle heller var spredt utover landet.

“Only the unknown frightens men. But once a man has faced the unknown, that terror becomes the known.” - Antoine de Saint-Exupéry
____________________________________________________________ _____

Disclaimer: Det jeg skriver er personlige erfaringer og subjektive meninger!!