View Single Post
Sitat av Nysgjerrig 73 Vis innlegg
Enig i det du skriver, men synes du legger vel mye på det med rus, for tror ikke det var det som var 'tingen' i dette tilfellet siden jeg ikke drakk mer enn at jeg hadde full kontroll... Tror dette handler langt mer om sjalusi og kanskje en 'kultur-kræsj'
Vis hele sitatet...
Jeg tror dette er ønsketenkning fra din side. Dissonans er sjeldent behagelig, hverken i musikken eller i livet. Du velger å se dette gjennom brillene til en som er tørst og som har god erfaring i å rettferdiggjøre egen drikking. Mulig jeg tar feil og at jeg tenker dette basert på min ryggsekk.

Men forsøk å se dette fra polakkens ståsted. Du har delt med han at du drikker for mye. Og du har sagt at du vil drikke mindre, eller kanskje du har sagt at du skal kutte helt. I løpet av disse tre ukene så har du altså drukket rundt ham og flere ganger. Det avviket mellom hva du sier du skal og det du faktisk gjør blir svært tydelig.

Det handler heller ikke om du drakk så du hadde full kontroll eller ei. Det handler om at du drakk. Igjen. Selv om du "skal drikke mindre, skal drikke sjeldnere". Og kanskje forsøkte polakken å gi deg et hint om å nå er det greit å rulle inn og korke flasken når han gikk til sengs? Du valgte glatt å overse det - ville vel ikke ta hintet fordi det var mer behagelig å fortsette festen.

Måten du snakker og tenker på er så klassisk for de som havner der du står nå, det er bortforklaringer og tusen unnskyldninger og neste gang er det akkurat på samme viset.

Slutt med å snakke om å kutte ut alkoholen. Bare kutt den ut. Dine handlinger vil fortelle sannheten over tid. Det du sier nå slik din hverdag er fortiden er ikke troverdig. Men du kan snu det. Du kan vise gjennom handlinger at du faktisk kutter ut drikkingen.

Med det drikkemønsteret du har hatt over lang tid så anbefaler jeg deg å kutte ut all drikkingen. For gjør du det ikke vil du fortsette å ta dårlige valg for deg selv når du har smaken av alkohol på leppene.

Du har 30 kanskje 40 år igjen av livet. Du kan forkorte de årene betydelig med å fortsette som før, samt at du også øker sjansen for at du vil forbli singel eller du ender opp med en som også er tørst også drikker dere vekk livet sammen. Eller du kan starte idag og si at du er kaptein og du skal selv sette kursen fremover.

Er du din egen bestevenn og kutter ut selvbedraget er mye gjort.

Du bør likevel vurdere å få noe hjelp og støtte fremover. For den kampen du nå skal ta er seig og tung og er ikke gjort i en fart. Du skal jo ikke bare kutte ut alkoholen, du må bli kjent med deg selv og alt det du har døyet og bedøvet med rusen de siste årene. AA er et godt tips, kanskje også psykolog.

Nå starter kalenderen. Dette er dag 1 som nykter. Så kan du slenge innom tråden her en gang i døgnet med en liten rapport. Jeg lover jeg skal heie på deg. Da har du i det minste noen å stå til ansvar for og husk det er ikke lov å lyge eller pynte på ting. Har du en møkkadag der alt du har tenkt på er drikking så sier du det. Men du må være villig å forsøke nye ting, gjøre ting som får tankene bort fra drikkingen og du må sjekke inn daglig. Klarer du det skal jeg klare å heie på deg og støtte deg.
Sist endret av _abc_; 19. september 2023 kl. 13:10.