View Single Post
Trådstarter
22
Sitat av Susa Vis innlegg
Det er vanskelig å styre hvilke tanker som ramler inn i hodet, og de gjør gjerne det på de mest upassende tidspunkter. Jeg har noen traumer som har det med å dukke opp nå og da sammen med ulike triggere. Jeg har akseptert at jeg ikke kan styre det, det slår ned som et lyn uten at jeg kan stoppe det. Men det jeg kan styre er hvordan jeg håndterer situasjonen. Så jeg har noen "teknikker". Litt pinlig å fortelle om det her, for det høres jo latterlig banalt og enkelt ut, men det fungerer nå ihvertfall for meg.

Jeg gir meg selv lov til å kave rundt med vanskelige tanker innimellom. Jeg tror det er viktig å akseptere at de er der og ta det frem og kjenne på dem hvis man skal ha håp om å noen gang gjøre dem ufarlige. Hvis man bare forsøker å fortrenge hele tiden og aldri bearbeider vokser de. Derfor setter jeg innimellom av tid til en date med mine egne angster. Hvor ofte det er avhenger av hvor dårlig periode jeg er i. Jeg prøver å sette ord på det som har hendt for meg selv, visualiserer, går inn i situasjonen som satte angsten i gang den dagen og husker hva noen sa, hva det luktet, hvilken musikk osv. Ofte skriver jeg, og det har hendt at jeg har snakket med noen utvalgte andre. Etter min erfaring hjelper dette meg til å tåle litt mer en annen gang.

Når da triggerne dukker opp på ikke planlagt tidspunkt og gjerne midt i dagligvarehandelen eller på jobben, handler det om å håndtere det stille og raskt og ikke minst diskret. Jeg pleier å se for meg at jeg legger traumene vekk, som en pakke jeg skal åpne seinere. Jeg rett og slett forbyr meg selv å tenke mer på det, men lover samtidig et så konkret tidspunkt som mulig hvor jeg skal ta meg tid. Så går jeg videre. Noen ganger gjør jeg det maange ganger i løpet av en dag.

Det kan være fristende å ikke holde den kjipe avtalen noen ganger, for innen det valgte tidspunktet kommer er gjerne alt rolig og jeg har ikke egentlig behov eller ønske om å grave i det. Men jeg innbiller meg nå at det er ganske essensielt å holde avtalen for at teknikken skal virke. Så kan man jo oppdage at man kanskje ikke trenger å bruke så mye tid på det hver gang, eller at man kan sette av tid sjeldnere, og det er jo greit nok.
Vis hele sitatet...
Takk for svar Jepp, det er ganske vanskelig å styre det når det tanken(e) bare presser seg inn og ikke vil ut uansett hva. Kan prøve å utføre teknikkene dine nestegang det kommer som værst når jeg evt er ute blandt folk, på et kjøpesenter eller en plass der man helst ikke vil få panikkanfall

Er jeg hjemme er det ikke SÅÅÅÅ ille, men det er ille, men hjemme kan jeg værtfall ha panikken min alene