View Single Post
Jeg driter egentlig i medisinsk bruk og hvordan staten kan tjene penger på cannabis. Jeg er egentlig bare irritert over hvordan debatten i mot rusmidler føres. Dette er også en prinsippsak på at staten ikke skal kontrollere folket på grunnlag av feilaktige argumenter.

Jeg mener at om vi noen gang skal få til en riktig og saklig rusdebatt, kan ikke rusmidler være på defensiven hele tiden. Vi må ta utgangspunkt i at visse rusmidler som f.eks. cannabis og psilocybin skal være lovlig, også får de som er imot argumentere i vei.

Er det ikke sånn debattering funker sier du? Nei kanskje ikke, men med det sosiale tabuet og all uvitenheten om rusmidler hos folket (og politikere), er det vanskelig å argumentere for enkelte rusmidler uten å bli tråkket på og holdt i sjakk av usaklige og gammeldagse argumenter. Uansett hvor mye forskning og statistikk man viser til, og sammenlikner mellom f.eks. alkohol og vold, og cannabis og vold, er det umulig å få folk til å høre.

Greit at mange ikke liker rusmidler fordi det er ulovlig osv., men må de være så jævlig stangsynte da?! Kan de ikke bare for en gang skyld sette seg inn i dette, analysere dataene med litt sunn fornuft og ha et åpent sinn? De som er imot kan ikke bare komme med ymse forklaringer om hvorfor legalisering/avkriminalisering kanskje ikke kommer til å gå, i så fall får vi bare prøve det ut. Dette med ymse argumenter gjelder jo selvfølgelig alle. Litt dumt om de som er for rusmidler bruker argumenter som «det vokser fra bakken og er naturlig» osv. Etter min erfaring er det de som er imot rusmidler som har de dummeste argumentene.

Synd at temaet er så tabu, både på stortinget og i lokale debatter. Det virker som det er like tabu som (jeg antar) homofiles/minoriteters rettigheter var før i tiden;
«Oi, er du for cannabis dua? Du må være en cannabis-røyker selv du da?»
«Oi, er du for homofiles/minoriteters rettigheter dua? Du må homofil eller ha minoritetsbakgrunn du da?»

Ja, dette med homofiles og minoriteters rettigheter løste seg jo litt slutt. Vel, jeg er allerede dritt lei av å vente på legalisering/avkriminalisering av visse rusmidler.

Kanskje jeg bare er fanatisk. Noe som kan virke åpenbart for meg, kan jo virke helt absurd for andre. Men jeg tror virkelig om politikere og folket hadde fått et større innblikk på enkelte rusmidler, hadde de ikke vært så trangsynte – og debatten hadde blitt styrt av sunn fornuft kontra tåpelige argumenter som ikke holder vann.

Jeg mener at dette ikke bare gjelder cannabis, men også psykedeliske stoffer som LSD, DMT og psilocybin.
Sist endret av NinjaGeir; 3. mars 2016 kl. 22:43.