View Single Post
Jeg er snart lege, og har i øyeblikket faget "legekommunikasjon" hver uke nå. Her lærer vi hvordan man skal te seg som lege. Hvordan man skal lytte til pasienter, hvordan man skal stille spørsmål og også hvordan man skal avbryte pasienten for å gå videre i samtalen. Det fins en masse guidelines og retningslinjer på hvordan dette skal gjøres, og jeg merker en tendens til at det forventes at man nesten skal følge en mal. Mange leger ender opp med å gjøre det også, og jeg tror det bidrar til at mange pasienter og leger har en viss forventning til hvordan man eksakt skal te seg og oppføre seg.
Jeg har irritert meg over dette en stund nå. Vi er mennesker vi også, og vi har forskjellige måter å kommunisere på. Derfor syns jeg det er fint å se Elisabeth på TV. Hun er energisk, smiler og ler og bidrar til konkurransen. Både Wasim og Astrid, som også er programdeltakere, er av det mer seriøse spekteret og ter seg veldig korrekt, derfor er det fint med et lite "wild-card" på legesiden også. Å tulle rundt med en diagnose er ikke feil hvis situasjonen tillater det, og det gjør det som oftest i dette programmet.

Og for all del, ikke misforstå meg. Det er superviktig med retningslinjer for hvordan en lege skal oppføre seg og kommunisere på, men noen ganger syns jeg kanskje det går litt langt. Jeg føler kanskje det er litt off-topic, men det kan hende trådstarter tenker dette om Elisabeth, nettopp fordi han/hun har en forventning til hvordan man skal oppføre seg som lege, og når en som Elisabeth da kommer på skjermen reagerer man?