View Single Post
Trådstarter
76
Sitat av skaarj Vis innlegg
Eneste jeg bekymrer meg om, er at det kan være for mye fokus på religion? Misforstå meg riktig, det spirituelle er absolutt nødvendig, men det virket som at det var endel religiøs ladning i denne reisen.
Vis hele sitatet...
Hva tenker du på spesifikt? Tenker du på at dietten og alt dette har religiøse årsaker eller?
Jeg vil skille det fra typisk religion slik som vi er vant med. Eller, den nærmeste ”religionen” må i så fall være mystisisme som typisk baseres på en mystisk opplevelse av felleskap med noe spirituelt og som har typiske særtrekk som:
- Det lar seg ikke forklare med ord som er fullt ut begripelige for dem som ikke har hatt liknende opplevelser.
- Følelser spiller gjerne hovedrollen, men kunnskap er også en del av opplevelsen, og resultatet er en dypere innsikt.
- Hvis du ikke har en spesifikk konstant ”tilgang”, eller er en særdeles kontemplativ person, så er opplevelsene noe som er kortvarig og sjeldent.
- Opplevelsene formidler følelsen av at noe blir gitt, uavhengig av ens egen vilje.
- Man får en sterk følelse av at alt blir en stor enhet, og gjerne at alt er koblet sammen på et vis.
etc.

Men det som for meg skiller dette fra en typisk religion er at tro ikke er et nødvendig kriterie, det hele baseres ikke på tro i utgangspunktet, alt som kreves er vel å gi det en ”sjanse”. Det er også ikke slik at du mottar en hel ”pakke” med regler og levemåter som det forventes at du skal følge, du får kanskje anbefalinger, men det er anbefalinger som gir god mening; spis sunt, ta vare på kroppen etc.

De reglene, slik som diettreglene, de var der av en spesifikk grunn, de var ikke der for at shamanene vil at du skal oppføre deg på en spesiell måte eller spise slik som dem. Opphavet for disse reglene var kommet fra lærdom fra planter. Jeg spurte litt etter om hvorfor akkurat gris, hvorfor akkurat sex osv, og ble forklart at det var på grunn av konflikter mellom plantespiritsene og den energien som opptår/blir mottatt hvis du f. eks har orgasme eller spiser gris. Jeg forstår det ikke siden jeg selv ikke har opplevd eller erfart disse konfliktene som de snakker om. For å illustrere det på en simpel og enkel vestlige måte kan en kanskje si at sex/gris whatever har en uheldig kjemisk reaksjon med kjemien som er i plantene.
I forbindelse med regelen om sex er det også verdt å nevne at plantene er veldig sjalu, Steve Beyer snakker mye om dette. Jeg har forstått at det er sjalusien til plantene som er hovedårsakene til denne regelen for Mestizo shamaner, men det virker ikke som dette er tilfelle for Shipibo shamaner.
Diettreglene varierer også alt etter hvilken diett man går på. De fortalte om en type diett med en spesiell plante hvor en av reglene er at du ikke kan spise papaya, spiser du papaya får du masse utslett på kroppen.

Han fra England hadde forresten brutt dietten en gang, og han forklarte at han merket neste seremoni at han havnet ”langt” tilbake, og han forstod hvorfor reglene eksisterer.

Under trening for å bli shaman vil forresten dine regelbrudd visstnok ha en innvirkning på maestroene dine. Hvis du f. eks har sex, så vil maestroene ikke bare legge merke til det, men de vil også faktisk risikere å bli fysisk syke selv, dette var visst på grunn av at energien til maestroene og eleven er såpass koblet sammen.
Innad i skolen var det også litt ulike måter å håndtere dette med reglene blant maestroene. En av maestroene, Cesar, var veldig påpasselig med reglene, minnet deg på dem hele tiden, og var veldig streng og påpasselig. Mens Pedro, han fortalte deg reglene, men ”tillot” nesten at du brøt dem en gang slik at du kunne forstå og se selv hvorfor reglene faktisk må praktiseres.

Hvis du tenker religion i forhold til godt og ondt, så har du helt rett, jeg fikk et veldig sterkt inntrykk av at det er en krig mellom godt og ondt. Jeg skulle selvsagt ønske dette ikke var tilfelle, alt hadde vært så mye greiere hvis alt bare var ”fint og behagelig”, men slik er det uheldigvis ikke.
Han fra England mente at det var en gud som kontrollerte alt, som hadde all makt, men hadde inntrykk av at guden var ”passiv” på et vis. Han mente dette fordi han selv hadde møtt gud under ayahusca. Om dette er en av gudene vanlige religioner snakker om er uvisst.
Jeg fikk ikke snakket så mye med de andre shamanene om dette, men jeg vet at de ikke gikk i noen kirke til vanlig, og at de ikke er så veldig happy for kristne. Men dette med at de ikke er så begeistret for kristne tror jeg ikke har så mye med selve religionen å gjøre, det har mer med at den katolske kirken har gjort sitt for og fucke opp ting i Latin-Amerika, og det rent politiske rundt kristendommen. I tillegg var det en kirke på naboeiendommen der vi bodde som hadde gudstjenester hver eneste ukedag fra 19-22! Det var etter hvert veldig irriterende å høre de samme lovsangene, og de samme gale talene hver eneste dag. Det verste var når vi var klar til å begynne seremonien kl 22, og kirken enda ikke hadde avsluttet og vi måtte sitte og vente.

Sitat av Omaha Vis innlegg
Kan jeg være din første læregutt hvis du starter opp med noe slikt i norge?
Vis hele sitatet...
Hehe, det blir i så fall om en god del år… :P
Akkurat nå føler jeg at det hadde vært både givende og bra og ha seremonier i Norge når jeg kommer hjem, men dette kan fort endre seg.

Det eneste konkrete jeg har fått for meg er at jeg skal til Peru og gjennomgå en trening, regner med at jeg får for meg hva jeg skal gjøre når jeg har fullført dette. Vi får se hva som skjer etterpå.

Han kompisen min skal ikke flytte ned, han føler at han har fått sitt, og er meget fornøyd med livet og hvordan det er akkurat nå. Han fra England som har bodd der i 6 måneder jobber som psykolog til vanlig i England.

Men hvis du vil lære mer om dette så er det bare å komme seg til Peru. Reis ned og vær der i 3-4 uker først, så finner du fort ut om dette er noe du vil fortsette med, og dette vil koste deg kanskje 20-25 000 totalt.

Jeg er usikker på pris lengre opphold, men regner med at det gjerne vil koste rundt 50-60 000 for 6 måneder. Det kommer litt an på hvor du vil bo, om du vil bo i jungelen eller i byen. Bor du i jungelen er det billigere.
Men husk også på at det krever veldig mye, det krever at du ofrer mye for å gjennomgå dette. Ikke spise diverse ting som frister, ikke masturbere/ha sex i lengre perioder, ett måltid til dagen osv. Du gir nesten opp litt av det menneskelige i en periode.
Det at det er noe som er hardt å gjennomgå er forresten en av hovedgrunnene til at noen frykter at hele tradisjonen rundt ayahuasca er i ferd med å dø ut da det er mindre og mindre innfødte som er lærlinger og blir shamaner.