View Single Post
Sitat av Halalgeir Vis innlegg
Vel, jeg er ikke nødvendigvis enig i at pensumet bør endres. Det jeg lærte på lærerhøyskolen var godt nok det. De 60 studiepoengene som man kan ta ptpå lærerhøyskolen er gode, det er bare alt for få som tar dem og de som bare tar 30 får for dårlige resultater. En lærer må være flink i dybden på det pensumet han skal undervise i pluss litt ekstra for å hjelpe de flinkeste. Lite poeng å få lærerstudenter til å fordype seg i emner som elevene selv aldri kommer borti. Jeg syns videreutdanningen i matte på lærerhøyskolen i Oslo gav meg et supert utgangspunkt til å bli en flink mattelærer. Det er opp til meg selv å virkelig bli det. Man må engasjere seg i det man underviser i.
Vis hele sitatet...
Derfor mener jeg at pensum bør endres slik at du kanskje ikke får et valg om du vil fordype deg eller ikke. Men samtidig ville det kanskje være mere interessant å vite om det er nivået til lærene eller hengivenheten til elevene, som er årsak til at sør korea gjør det så bra.

Er litt uenig i dette om det er poeng i å inneha kunnskaper som du ikke skal lære bort. Det har med forståelsen til læreren. Kan uten problem bruke foreksempel cosinus, sinus, tangens ( de uekte inversfunksjonene også), derivasjon. Men når man tar inn trigonometri og enhetsirkler med mer, blir det hele mye lettere. Både for å lære bort og for å forstå.

Det er ikke de beste eksemplene, men sitter med inntrykk om at lærene ikke kan bevise det de gjør. Og kan man ikke bevise det, ja da har man ikke den hele forståelsen for hva som egentlig skjer.