View Single Post
Husk at det kan være forskjell på oppsigelsestid, forfallsperiode og avtalt betalingstidspunkt.

I utgangspunktet så gjelder for eksempel oppsigelsestid fra den første i påfølgende måned. Altså sier man opp den 25 mars starter oppsigelsestiden den 1 april. Har man da 3 måneders oppsigelsestid så må man være utflyttet 30 juni. Her kan man altså avtale andre vilkår. Sjekk kontrakten din.

Så kommer forfallsperioden inn. For hvilken periode gjelder leien du betaler? Det normale her er igjen det enkleste, hele måneder. Betaler man den 20 hver måned, så gjelder altså betalingen for forrige måned, nåværende måned eller neste måned. Jeg betaler fast den 26 hver måned, og den betalingen gjelder for neste måned. Dvs den 26.07.2019 så betalte jeg for august 2019, hele måneden. Men her skriver du at dere har avtalt 1 måned som starter den 20 hver måned.

Og så er det betalingstidspunktet. Når er det avtalt at leien skal betales? Her tolker jeg det og som at den skal betales den 20.

I ytterste konsekvens så har dere altså avtalt at leien skal betales den 20 hver måned, leien gjelder fra den 20 forrige måned og til den 20 inneværende måned, og oppsigelsestid gjelder fra den første i påfølgende måned etter oppsigelse.

Det betyr at om oppsigelsestiden startet den første mai i år(tre måneder), så må du være utflyttet den 31 juni i år. Her vil du da og måtte betale for 11 dager ekstra, fra den 20(når forfallsperioden starter) og ut den 31(når oppsigelsestiden slutter). Unntaket fra dette er om utleier eller leietaker finner noen som kan overta før dette, og leietaker er ute innen de nye kan flytte inn(utleier skal ikke ha dobbelt betalt).