View Single Post
Sitat av Duddy Vis innlegg
Nja, dette er overhodet ikke sant. En har enorm erfaring med skyting da det har blitt praktisert verden rundt.
Vis hele sitatet...
Det å drepe et annet menneske med våpen er ikke problemet, problemstillingen er hvordan, hvor, når, hvem og med hva. De landene som driver med skyting av fangene sine gjør det stort sett ikke på en spesielt klinisk måte vi kan lære noe som helst av og bruke i Norske fengsler.

Sitat av Duddy Vis innlegg
Det å stille noen opp mot en vegg og skyte dem i hjertet fra en avstand på 1-2 meter er ikke veldig dyrt.
Vis hele sitatet...
Du ser igjen ikke ut til å forstå konsepter rundt penger i en dødsstraff. Det er ikke selve handlingen som koster penger, det er planleggingen opp mot handlingen.


Sitat av Duddy Vis innlegg
dette er ikke noe annerledes rent etisk fra å bruke tommelen på en sprøyte fra å bruke pekefingeren på en avtrekker.
Vis hele sitatet...
Dette kan du ikke vite uten å først vite hva majoriteten av fanger ønsker. Mange vil nok langt heller få IV gift enn å bli skutt i hjertet. Dersom majoriteten ønsker gift er det etiske plutselig vidt forskjellig. Dessuten er et skudd i hjertet en utenkelig smertefull, kaotisk og grusom måte å dø på.

Sitat av Duddy Vis innlegg
Men ja, som sagt så har du ingen informasjon som kan tilsi at det blir dyrere å innføre henrettelse ved skyting, i motsetning til å injisere en dødelig cocktail.
Vis hele sitatet...
Da anbefaler jeg du leser posten min en gang til. Hele avsnittet er informasjon som tilsier at det blir dyrere å innføre henrettelse ved skyting.

Legger ved sitat for deg:
Sitat av Relevant Vis innlegg
Og jeg kan love deg at det hadde kostet mer enn et par kroner. Det å ta livet av noen med gift koster voldsomme summer, det er enorm planlegging bak og tidkrevende sikkerhetsprossedyrer for å unngå enhver tenkelig feil. Det samme vil gjelde for skyting. Prisen ville faktisk vært langt høyere ved skyting da vi måtte implementert sikkerhetsprosedyrer og lovgivning helt fra begynnelsen uten å ha noen å se på for erfaringer.
Vis hele sitatet...

Sitat av Duddy Vis innlegg
Det kan nok nevnes at staten hadde brukt en del penger på å utvikle prosedyrer, men så er jo premisset i denne diskusjonen at en implementerer dødsstraff i norge.
Vis hele sitatet...
Dette er premisser du selv har kommet opp med. Diskusjonen handler om hvorvidt vi bør ha dødsstraff i Norge, og du foreslår at skyting er en effektiv metode, da det bare koster få kroner. Dette baserer du på ting som prisen av kuler. Skal vi kun se på forbruksmaterie koker summen ned til ubetydelige summer, både for gift og for kuler. Dette vil gjøre en eventuell prisforskjell for de to henrettelsesmetodene ubetydelige. Det som derimot ikke ville vært ubetydelig er summen man bruker når man skal innføre et henrettelsessystem i Norge. Henrettelse med våpen i fengsler er ikke blitt brukt nok i siviliserte forhold til at vi kan ta erfaringer fra det og bygge malen for prosedyren på skjelettet av andres erfaringer slik vi kan med gift.

Sitat av Duddy Vis innlegg
Det er også en mer steril måte, da du ikke har fanger som lider i flere timer, uten at du merker det fordi du har slått av deler av deres CNS system. Det er rett og slett en skam, hvordan det fungerer i dag.
Vis hele sitatet...
Men du ønsket det nøyaktige motsatte i forrige post:
Sitat av Duddy Vis innlegg
Barnemishandlere, voldtektsmenn, drapsmenn osv fortjener å føle den smerte som de har påført andre. Dette blir helt subjektivt, men jeg skulle gjerne se sex forbrytere bli kastrert på de mest middelalderske måter, for så å la dem blø ut. Istedenfor å skyte en morder så kan du jo rett og slett banke han/hun til døde, noe alla Røde Khmer? Jeg vet at dette kan regnes som "Cruel and unusual punishment" Men jeg er selv en stor fan av øye for ett øye.
Vis hele sitatet...

Sitat av Duddy Vis innlegg
Det er veldig få som overlever et direkte skudd av en medium/høy kaliber patron i hjertet/hodet. Det er en sterilisert, effektiv måte å henrette noen på, og hvis vi allerede har kommet fram til at vi skal henrette noen, så kan vi like så godt gjøre det riktig.
Vis hele sitatet...
Hva skjedde med å kutte av kjønnsorgan og la de blø ihjel, eller banke mordere til døde?

Hva får deg til å tro at skyting gir høyere suksessrate, er mer effektivt og sterilt enn gift? Skytere kan bomme, våpen kan skyte skrått og svakere enn vanlig. Det vil være masse blod og skriking, trygling og gråting sekundene etter kulen er plassert i hjertet, så mer ''sterilt'' er kanskje ikke en helt rett beskrivelse.