View Single Post
Har lest meg opp litt om dette i det siste. Mulig dette allerede er postet på en av de 13 sidene med diskusjon, men tenkte likefullt jeg kunne dele det jeg har klart å få oversikt over. Ta i betraktning at dette ikke er basert på egne erfaringer, men en venns, samt det jeg har funnet rundt på nett og i diverse bøker.

Sanking
Sanking bør skje på høsten, som med annen sopp. Amanita Muscaria er som kjent lettest å finne der det vokser mange bjørk og furutrær (altså er det flust med dem her til lands). Alle sopper inneholder virkestoffer, men det er fordelaktig å se etter eldre individer, for å sikre at feltet fortsetter spredning. Alderen på et individ, kan du lett se ved å se om hatten er kuleformet (ung) bøyer seg nedover (voksen) eller bøyer seg oppover (eldre). Grunnen til at de eldre eksemplarene er best, er at disse allerede har sluppet ut sporer, og du risikerer derfor ikke å drepe hele feltet. Det er fordelaktig å sanke store mengder, da soppen MÅ tørkes for å få en god psykedelisk effekt, og da synker veldig i vekt (mener en kilo rå veier ca. 30 gram tørket, men dette behøver bekreftelse).

Tilbredning
Fjern stilkene fra hattene, og skjer hattene opp i omtrent 2x2cm ruter. Disse tørkes i stekeovn (gjerne varmluft) eller en spesiell maskin til tørking ved 80°C. Dette er viktig, fordi denne ibotensyre (giftstoffet) brytes ned og omdannes til muscimol (virkestoffet). Soppen er ferdig tørket når den er helt fri for fuktighet og tørr som kjeks. Hvor lang tid dette tar har jeg ikke lykkes med å finne ut, men vil gjette på hele dagen. Skal gjøre eksperimenter ved neste sesong. Når soppen er ferdig tørket, lagres den på lufttett beholder i 2-3 måneder før du bruker den på et kjøling, mørkt sted.

Bruk
Den tørkede, lagrede soppen er etter 2-3 måneder som nevnt klar for bruk. Dette innebærer at årets sopp er klar ved begynnelsen av vinteren, noe som egentlig er ganske heldig, da noen av soppens virkninger er svært effektive mot diverse plager mange nordmenn får i løpet av denne tiden av året, som tørr hud, depresjon mm.

Soppen er vist aller mest effektiv i form av te. For å lage dette, veier du opp en passende mengde, og koker det i 15 minutter, for så å sile av bitene. disse kan godt stekes i smør med salt og pepper, selv om de ikke lenger har betydelig med virkestoff, smaker de godt.

Dosering
Dose kan variere kraftig, og kommer an på hva slags effekt du ønsker. Det jeg har lest meg opp til, er at det beste er å starte med et daglig inntak på ca. 4 gram, for deretter å øke sakte oppover. Å innta over omlag 30 gram er ikke å anbefale, da dette kan forårsake enkelte ubehagelige, for ikke å nevne farlige, effekter.

NB! Det er ikke å tilråde å innta kullsyreholdige produkter før, med eller etter inntak av Amanita, da dette kan binde seg til muskimol, og gjøre at de nok en gang danner ibotensyre.

Amanita på Erowid