Tråd: Bassgitar??
View Single Post
O.K
O.K's Avatar
Trådstarter
47
Sitat av ne0 Vis innlegg
Squier er en billigvariant og et genialt begynnermerke. De eies av Fender, som produserer to hovedtyper av elektrisk bass, Precision Bass (P-bass) og Jazz Bass (J-bass). Begger typer er geniale, og det som karakteriserer lyden på de, er at P-bass gir en dypere bass, mens J-bass gir mer mellomtone. Selv om dette er hovedregelen så er det fullt mulig å bytte ut pickups på de, så om du ikke er fornøyd med lyden, men elsker halsbredden/vekt/fasong o.l, så ikke gi den opp før du har testet ut en ny pickup.

P-bass er mye brukt i rock, hardrock og metal, mens J-bass er mer brukt i jazz, blues og country, (begge er dog brukt i alle sjangre.)

Om du har erfaring med auksjoner, så kan jeg anbefale eBay. Der kan du få en ekte Fender til samme pris som en ny Squier. Squier bruker billigere treverk, elektronikk og finish, og er ikke nødvendigvis en god representant for Fender-serien. Kort fortalt:

Squier: Nybegynner
Fender Mexico/Standard: Hobby/Avansert/Pro
Fender American (USA) Series: Avansert/Pro/For de kresne med penger.

En Mexico-bass vil gi deg god kvalitet, og er ikke langt unna American-versjonene. Du får en brukt mexico på eBay til nypris av en Squier her i Norge.

Til slutt vil jeg si at det virker som du er ganske fersk innen musikkinstrumenter, og om det stemmer, så vil jeg tipse deg om at det skal mye til for å starte rett på bass. Jeg har kamerater som også har ønsket å starte med bass, men faktoren som manglet i lengden var motivasjon. Han spiller nå akustisk gitar og stortrives!

Derfor vil jeg da anbefale deg og starte med gitar, lær deg enkle grep og låter, og gjerne litt grunnleggende musikkteori. Det er lettere å gå fra gitar til bass enn omvendt.

Dersom du likevel føler at motivasjonen for å lære bass er stor nok, så vil jeg si at du lærer et rått instrument!

Lykke til
Vis hele sitatet...
hei, tusen hjertelig takk for tipset hjalp meg mye, har spilt gitar i snart et og halvt år, men har begynt mer oh mer å like bass,men takk for et godt innlegg, dere andre også kjempe happy..

Trenger man forresten egen forsterker til Bass?? Har en Fender Deluxe fra før ??

Trenger man egen forsterker til Bass? Har en Fender Deluxe fra før ??
Sist endret av O.K; 31. januar 2009 kl. 10:00. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.