View Single Post
Slik jeg leser post nr 1 så er din styrke utvikling. Du har alt noe erfaring. En pengemann tilbyr deg å utvikle en løsning for ham. Du kan få en noe mindre eierandel og bli ansatt i selskapet, evt. det selskapet som blir stiftet for prosjektet. Alt 2 er at du starter ditt eget selskap og ansetter deg selv og fakturer hans selskap. Mot større eierandel. Er det korrekt?

Jeg har ikke fått inntrykk av at du skal skyte inn cash i det hele tatt i prosjektet. Du mottar eierandel basert på din styrke, nemlig utvikling? Blir du ansatt i eget selskap så bærer du risiko i større grad. Avhengig av foretaksform så kan risikoen reduseres men neppe elimineres. Du kan risikere at andre prosjekter fyren er involvert i krever betydelig mer kapital og fremfor å betale regninger inkl din faktura kan worst case være konkurs. Da taper du penger. Blir du syk, påkjørt, får hjerneslag eller plutselig blir psykisk syk så vil du kunne ha reduserte trygdeytelser og rettigheter, feks i et ENK. Og arbeidsgiverperioden går da også av din lomme.

Mange på freak som er syke på den ene eller andre måten. Felles for mange av oss er at det var vel ingen som trodde at sykdom skulle kunne ramme oss. Vi tenkte ikke sikkerhet eller langsiktig. Pga feil foretaksform (enk) da jeg ble syk endte jeg opp nærmest som minstepensjonist når jeg ble ufør som følge av et langt og alvorlig sykdomsforløp. En så enkel ting som annen foretaksform feks AS og jeg ville hatt en ok økonomi som ufør. Nå ble realiteten et livslangt løp i fattigdom, med inntekt under EU's fattigdomsgrense.

Det jeg forsøke å få frem er at vi har ingen garantier for noentingen i livet. I morgen kan livet se helt annerledes ut enn i dag. I dine sko, ville jeg personlig gått for trygghet og maksimal sikkerhet og jeg ville valgt å være ansatt i hans firma. På ordinære vilkår, lønn + evt. overtid. Om det betyr en mindre eierandel så ville det vært helt greit. Husk at prosentandel av ingenting er fortsatt ingenting. Og prosjektet kan jo ende opp som ingenting. Det vet faktisk ingen.

Så jeg ville sørget for at grunnlønna reflekterer din kompetanse, utdanning, erfaring etc. Ikke vær redd for å sette en verdi på deg selv og din innsats. Om han virkelig har en god ide, og stor nok tro på den så vil han nok betale deg minst samme lønn du kunne fått ved å jobbe i ditt felt hos et eksisterende selskap. Bonuser kan være aktuelt å få med i kontrakt.

Skulle noe kjipt skje og du er ansatt med en god lønn så står du sterkere og bedre rustet til takle evt. motgang. Det eneste værre enn å være fattig er å være fattig og syk.
Sist endret av _abc_; 17. oktober 2019 kl. 09:26.