View Single Post
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Uten å hijacke tråden vil jeg bare spørre kjapt om det er noen som har adhd og diabetes og hvilken type medisiner mot adhd de bruker og hvordan det påvirker blodsukker, apetitt og også hvor stabil er konsentrasjon, humør og impulsiviteten på din adhd medisin? Er ca 120 kilo, rett over 2 meter lang, litt overvektig, har diabetes og har stått lenge på ritalin. Etter diabetesen kom sliter jeg med ustabilt blodsukker tross insulin og jevnlige målinger av blodsukker flere ganger i døgnet. Spiser jeg for små porsjoner kanskje? Forsøker å spise jevnt men er litt nedsatt apetitt. Legene bare maser på måltider. Men er vansklig å få ned noe mer. Spiser ikke sukker og søtsaker. Men blir jo noe raske karbohydrater i form av ris, potet, chips i helgene og noen ganger noen flasker pils.

Tenker 2 mulige løsninger. Enten bli anti-karbohydrater og snu om til lavkarbo. Kanskje blir jeg slankere og det liker sikkert fruen. Men det er vel siste utvei. Er glad i den norske kosten med kokte gulrøtter, ertestuing, surkål og poteter. Så det vil bli veldig tungt, og er redd savnet av slikt kan bli vanskelig å motstå fordi jeg sliter med impulskontrollen tross ritalin. Men lavkarbo bør vel gi mer stabilt blodsukker, eller er det et dårlig valg for en med diabetes som går på ritalin og insulin?

Det jeg har lyst å foreslå er å bytte ut ritalin med noe annet. Men orker ikke foreslå det uten at jeg vet mer om hvilke andre typer medisiner som kan være aktuelt. Er så slitsomt å drive å bytte mellom mange forskjellige typer, hele runden med tilpassing av dose osv. Og legen og behandleren har jo ikke førstehåndskunnskap og egen erfaring så tenkte det var verdt å sjekke her om det er noen med adhd og diabetes som har vært gjennom noe liknende og som kan dele sine erfaringer.
Vis hele sitatet...
Nå svarer jeg ut ifra at jeg selv jobber i helsevesenet, har ikke diabetes selv. Endel av det ducspør om kan jeg ikke svare på. Har du type 1 eller 2? Om det er type 2 kan endringe i kosthold gi betydelig bedring. Å balansere ut måltid med å ha en del fett og fiber i hvert måltid vil virke positivt mtp tregere blodsukkerstigning. Lavkarbo kan og være et alternativ, men vær nøye med blodsukkermålingene da insulinbehovet vil reduseres kraftig ved bytte til lavkarbo. Ved type 1 bør snakke med legen om evt kostendringer.

Hva medisin angår, spesielt om du går type 2, vil vektreduksjon virke positivt. Alle typer adhd-medisiner gir hos de fleste redusert matlyst og vektnedgang, men denne virkninga forsvinner ofte ved tilvenning/etter noen måneder. De langtidsvirkende medisinene vil ha størst effekt med redusert matlyst. Concerta og aduvanz er de som varer lengst og gir størst sjanse for vektreduksjon. Om ritalin funker bra kan du evt høre om å bytte til concerta. Samme virkestoff, men lengre virketid. Om ritalin ikke gir god nok effekt kan du og høre om å prøve ut aduvanz. Strattera og Wellbutrin er andre alternativer, men de har generelt dårligere effekt hos mange, men ikke alle enn ritalin/aduvanz.