View Single Post
Du har ok kolonnefyll. Om du ønsker top of the line, bytter du det ut med Spiral prismatic packing. Koster litt, men for oss hobby brennere får du vel neppe tak i bedre. Aldri vært borti kolonnefyll som gir så mange teoretiske plater. Er du ute etter og oppnå azeotrop er det veien og gå. Også beholder du kobberet.
Men for å svare på spørsmålet, nei, spiller ikke så stor rolle hva du har pakket hvor.

Du bør skrote turbogjæren, drittgjær som lager et elendig resultat. Satsen er viktig. Har du en god sats, vil du automatisk få et mye bedre resultat. Selv bruker jeg bakergjær (tørr), all bran frokostblanding (inneholder endel vitaminer som gir godt miljø til gjæren), gjærnæring og holder meg til 5 kg sukker per 25 liter sats.
Den all bran satsen egner seg både til whiskey og til vodka. Verdt og prøve ut. Kan gi deg hele oppskriften om du vil prøve den ut.

Aldri brydd meg om klarningsmiddel, lar det gjære ut, og setter dunken kjølig om jeg har mulighet, om ikke tar jeg tiden til hjelp. Da vil alt grums bunnfelle. Bakergjæren trives best med relativt høy temp, har rund 28 grader i dunken. Har opplevd at en sats har gjæret ut innen 3 dager.

På det bildet av LMen så ser jeg ingen ventil du kan stenge, for å la kolonna stabilisere seg, samt at du kan ta ut kontrollert mengde. Om du måler utvendig diameter på det røret der spriten kommer ut, så kan jeg som om jeg finner en rimelig nåleventil til og montere.
Men, før du i det hele tatt gjør noe slikt, trenger jeg at du bekrefter at LMen er ventilert til luft over liebig-kjøleren. Er den ikke det, kan du aldri under noen omstendigheter montere en ventil som kan stenges.

Hvilken slanger er det du trenger? Til kjølevannet? Unngå slange der hvor spriten kommer. Hovedsakelig fordi du kan risikere at slangen brytes ned av sprit, og dermed for du oppløst slange i spriten. Et annet argument mot slange er at det blir vanskeligere og ta cuts. Har du en oppsamlingsbeholder rett under sprituttaket vil du merke med en gang når heads/body/tail kommer, kontra at det må renne gjennom en lang slange før du smakt/luktet på det.

Tegnet inn hvor du skal måle diameter, samt hvor det må være ventiliert om du skal kunne montere ventil.
Sist endret av per-ulv; 16. desember 2018 kl. 19:16. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.