View Single Post
Sitat av Bongobob Vis innlegg
Hei alle med sopp elskere, lurer på om dere kan dele med dere hvilken h.o.h dere pleier å finne flein i starten av sesongen, min retrorik sier meg at di må komme først oppe i høyden på grunn av lavere tempraturer men logikken min kan jo vær heilt på viddene takk på forhand
Vis hele sitatet...
Tenker det samme, var på fjelltur her for noen uker siden, første jeg fant da jeg kom på stien var fleinsopp ( bor nede kysten, dette var ca 100-200moh litt usikker ) har sakt til kompisene mine at viss de vil finne sopp nå, så er saue beiter høyt oppe i fjellet, eller gamle beiter der skulle visst nok være bra har jeg lest.

Sitat av Adeith Vis innlegg
Jeg pleier i alle fall å klippe / klemme av soppene for å ikke skade sporer.
Vis hele sitatet...
Ja de sa at det var for og bevare myceliumet ( skjer det noe med det viss man drar opp hele roten?) har hørt at det ikke skal ha noen som helst påvirkning på at det kommer tilbake ny sopp der ( kansje med et untak viss man plukker på samme sted år etter år i mange år ved å plukke opp hele rota) MEN, jeg er veldig ny til fleinsopp og plukking, så mye spekulering fra min side.
Sist endret av Zeptux; 21. august 2017 kl. 23:33. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.