View Single Post
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av fxxked Vis innlegg
Samboerskapet er trolig av uvesentlig orden.

Det som er relevant er hvorvidt oppdraget er bestilt av leilighetens eier, og i hvilken grad det evt gir verdiøkning.

Vidarlo: Jeg blir alltid like imponert hver gang noen forteller meg hva jeg mener; evt i ditt tilfelle forteller meg hva jeg ikke forsøker å ta innover meg.
Vis hele sitatet...
Nei, det er ikkje uvesentleg. For gjenstandane som er kjøpt i løpet av sambuarskapet, kan, avhengig av kven som finansierte (anskaffa) det, vere sameige eller særeige. Utgangspunktet for sambuarar er at den som har kjøpt noko eig det. T.d. kan eg dra fram følgjande setning i det opphavelege innlegget:
Han krever også å få ta med seg noen av møblene. Noen av møblene er hans, han har kjøpt noen av dem selv med egne penger, men mesteparten av det andre er hennes. Noe av det har de også kjøpt sammen, og noe av det igjen er fastmontert i leiligheten, slik at leiligheten mister verdi dersom det skrus ned.
Vis hele sitatet...
Du kan følgjeleg ikkje avvise sambuarskapet slik du gjer. For det som var gjort i sambuarskapet er ikkje regulert av husleigelova - og kan heller ikkje forenklast til at det som er fastmontert skal stå igjen.

Og jo, eg kan konkludere med at du ikkje tok inn over deg sambuarskapet - for du nevnte det jo ikkje med eit kløyva ord i innlegget ditt.

Ei mogelegheit er jo at kravet er forelda - eg kan på ingen måte nok juss til å konkludere, men for meg ser det sterkt ut som situasjonen er hakket meir kompleks enn eit enkelt leigetakerforhold.
Sist endret av vidarlo; 12. august 2017 kl. 23:29.