View Single Post
Park Supervisor
NodSquad's Avatar
Disclaimer. Jeg er ingen økonomiekspert og har for det meste fått informasjonen min fra intervjuer, paneler og div debatter.

Er det virkelig slik i Norge altså at menn tjener mer enn kvinner for samme jobb, når man tar med ansiennitet, overtid, utdannelse osv?
Det vil være ulovlig? Å forhandle seg fram til bedre lønn er ikke ulovlig. Men tjener virkelig menn bedre enn kvinner for samme jobb?

Jeg tror ikke jeg har sett ett eneste bevis på at det stemmer, annet enn anekdoter, som vi jo vet ikke er bevis. Jeg har min egen anekdote der. Jeg jobbet i rusomsorgen det jeg var ansatt som miljøterapeut som eneste mann. Dette var i Frelsesarmeen. Der var det blant annet en med 3 års mer ansiennitet som tjente 60 000 mer enn meg, og en med 2 års mindre ansiennitet som lå 2 lønnstrinn over meg. Det er jo ikke rettferdig.

Menn tjener mer hvis man tar alle yrker og sammenlikner det fordi menn har en tendens til å ta yrker som betaler mer som IT og ingeniør shit. Mens i helse så dominerer kvinnene fullstendig så der vil vel kvinner statistisk tjene mer enn menn?

Så hva er greia? Jeg er forvirret, men jeg klarer ikke se noe bevis på at kvinner tjener mindre enn menn for samme jobb. At kvinner får barn og sånn er jo et valg, og hvis mannen jobber mens dama er hjemme så er det vel ikke urettferdig at mannen får betalt for det.

Hjelp meg å forstå dette vær så snill