View Single Post
Jeg kan ikke si at "sånn og sånn" skal du gjøre det, men jeg kan skrive min erfaring.

Jeg har funnet ut at for meg er det nedtrapping som gjelder når det kommer til sterke opiater. Jeg har da brukt Oxynorm og Oxycontin, med døgndose på ca. 100mg.

Hopper jeg rett av, får jeg panikk av abstinensene som kommer, selvom de ofte roer seg etter noen uker. Jeg foretrekker derfor nedtrapping fordi jeg føler jeg da har kontroll, og jeg får lettere bedret noe av abstinensene med Imodium og Magnesium. Melatonin kan og hjelpe under samme prosess så man får litt søvn. Har du mulighet til å få hjelp av legen, så kan du høre om noe å sove på med litt mer effekt eventuelt.

Det blir litt hva du føler du kan takle selv. Synes du cold turkey er for heftig, så vil en form for nedtrapping gjøre det lettere som oftest. Men igjen, det kommer an på personen. Jeg trenger det kontrollbehovet, og takler dårlig å la alt bare rase over meg. Nedtrapping drar ofte ut i tid, men trenger ikke vare så lenge. Ta så lite som mulig og kutt så raskt som mulig. Og bruk reseptfrie midler som Imodium og magnesium som vil lindre noe av den verste "mauringen" i kroppen, samt roe magen som gjerne vil tømmes en gang i timen når det står på som verst.