View Single Post
Sitat av Myhre Vis innlegg
Usikker på hva du mener med å "hoste egen server på skyløsning", men den vanligste måten å løse det på, som i alle fall jeg bruker, er å ha screen og irssi på et eller annet du har liggende, for eksempel en Raspberry Pi - da får du i alle fall løst problemet med at du kobler deg av når du skrur av maskinen. Et kjapt googlesøk viser at det finnes webUI-muligheter for irssi, men jeg kan ikke si at jeg har prøvd noen av dem - irssi er veldig brukervennlig om en bruker et kvarter på å sette seg inn i det.
Vis hele sitatet...
IRSSI er ikke det jeg vil kalle brukervennlig. Sikkert en smakssak. Synes det veldig tungvindt, spesielt siden man fort må lære seg en del hotkeys for å bruke det greit. Prøvde det ut en periode - men savnet fort et ordentlig GUI, og savnet fort at man kunne bruke muspekeren.

Er kanskje der folk er forskjellige og har forskjellige krav til chat-klienter. Noen synes det er fint om de er enkle og bare presenterer teksten på ryddig måte uten mye ekstra. Men for min del, som er vant med discord og slack føles weechat, irssi og xchat som å være tilbake på 90-tallet. Forventer litt mer av slike løsninger i dag.

I tillegg ønsker jeg at løsningen funker bra på mobiltelefon - så man sømløst kan bytte mellom desktop og mobiltelefon. (som som med andre chatteløsninger).

Jeg er kanskje sær, men jeg har ingen raspberry pi eller tilsvarende liggende. Kvittet meg med det meste slikt for en del år siden da de bare lå i skuffen og samlet støv. Altså mener jeg at self-hosted løsninger fort derfor at man må leie en VPS eller bruke en form for skyløsning. Og det koster jo fort litt penger, og krever vedlikehold.

Men skal ikke bruke mer tid på å rante over at IRC er utdatert. Var mer nyskjerrig på om det kanskje hadde kommet noen gode ferdige løsninger i dag som føltes litt mer som slack/discord bare at det er IRC i bakgrunnen.
Sist endret av etse; 26. mai 2021 kl. 14:28.