View Single Post
Sitat av robhol Vis innlegg
Det er jo artig at det blir klaget på manglende statistikk når den statistikken var noe av det første som ble lagt frem. På sølvfat. Helt innledende i diskusjonen. Ingen blant "skeptikerne" har engang kommentert innholdet. I stedet så vi et øyeblikkelig taktskifte hos enkelte, fra "det finnes ikke statistikk" til "statistikk ikke bør brukes som eneste kunnskapsgrunnlag" (wat? hvorfor? hva ellers?). Det er selvsagt helt forutsigbar utvikling i disse trådene, men stadig litt morsomt.
Vis hele sitatet...
Hvis man lager statistikk over lønn for personer som har navn som begynner på A og navn som begynner på B, og det viser seg å være en 5% høyere lønn hos A, vil det da si at vi diskriminerer mot B? Eller er det andre faktorer enn kjønnet i seg selv som spiller inn.

Og hvordan «justert» man tall mot utdanning egentlig, og hvor pålitelig blir resultatet da?
Det er mange andre ting som spiller inn på arbeidsforholdet enn formell utdannelse.

Det er veldig mange faktorer som spiller inn på lønnen din, mange flere enn statistikken kan «justere» for.

Jeg skal være den første til å innrømme at jeg tenkte så snevert som at det er lik lønn for likt arbeid uavhengig av kjønn. That’s it.
Men som *pi skrev over her så er det så sinnsykt mange nyanser i et familieliv som spiller inn som selvfølgelig går mye hardere inn på kvinnen enn på mannen.
Innlegget hans i seg selv ga meg mye mer innsikt i saken enn statistikken.