View Single Post
Grei nok
knert1's Avatar
Trådstarter
Sitat av hand_model Vis innlegg
Interessant post du har her knert1.

Det virker litt som plaster på såret-filosofi fra statens og politiets side, spør du meg. Med det mener jeg at de behandler mennesker som våre leger og doktorer behandler symptomer. Politiet feiler å gå i dybden og jeg kan godt forstå at du er frustrert dersom det er slik det oppleves for deg også. I så fall dukker en del spørsmål opp for meg også, nemlig hvem er det da som skal hjelpe den som føler seg som et symptom på for eksempel et råttent skolesystem? Det virker ikke som om jeg selv får endret skolesystemet, verken det jeg er oppvokst i eller det som er nå og det gjør meg ganske sliten og lei. Hvis det er sånn at vi deler noen tanker her så er det i grunn litt fint synes jeg.

Jeg vet ikke helt om jeg gav deg et annet syn på saken, utover det å vise litt medfølelse og dele hvordan det oppleves fra meg når jeg leser det du deler fra deg!
Vis hele sitatet...
Akkurat sånn jeg føler det ja. I stede for å hjelpe offer for kriminalitet er de mere interessert i å ta de kriminelle i de enkle sakene. Det er ikke sikkert Torleik Gunnbjønnsenn fra Dalimellom som har forgrepet seg på 30 unger blir tatt for det han har gjort da slike saker er stempla som "vanskelige" uansett hvor åpenbare de kan være, kanskje han til og med er så dum å innrømmer hva han har gjort. Sjansen er likevel større for at en som blir tatt med mdma eller hasj får straff, enn at overgriperen får det. Enten pga feighet, skrivefeil, formalitetsfeil, "ressursmangel" og andre resultater av manglende kompetanse eller slurv. Å handle heroin i brugata blir han neppe tatt for, men kanskje 20 av de 30 ungene blir det. Da har de ikke tatt roten til problemet uansett hvor dyrt heroin måtte være. Og de 20 nå ungdommene må jo ha penger fra ett sted, DA kan man begynne å snakke om kostnadsbesparelser i form av å bruke ekstra ressurser for å faktisk stoppe roten til problemet i stede for å ansette 5 ekstra politifolk for å drive med brannslukking i ettertid fordi de henla den saken, men kriminaliteten øker 10 år senere sånn at de får behov for flere ressurser og får tatt flere rusmisbrukere.

Selvsagt kan ikke politiet ha øyne overalt, men fokusert deres ligger på helt feil sted; de åpenbare og enkle sakene i stede for de vanskelige, kompliserte sakene med f.eks familievold eller overgrep som kan føre til varige skader som forandrer folk for livet. Rett og slett de tyngste sakene med vold i nære relasjoner. Det burde jo åpenbart være disse sakene, og andre saker med fysiske eller psykiske skader på et offer som burde vært brukt minimum halvparten av arbeidsdagen på.

Sitat av supercali Vis innlegg
Jeg er av den oppfatning at man må skille mellom UP sin samfunnsoppgave, den Nixon-inspirerte narkotikapolitikken og den regelrette trakasseringen politiet bedriver mot samfunnets svakeste.

Aller først. Fart dreper, ikke nødvendigvis den som begår lovbruddet. Trafikkulykker koster samfunnet enorme summer:

Analysegruppa henter tallene fra Transportøkonomisk Institutt (TØI). Her er kostnadene per skadet eller omkommet person i trafikkulykker:

- Kun materiell skade: 30.000 kroner.
- En lettere personskade: 614.000 kroner.
- En alvorlig personskade: 8,1 millioner kroner.
- En hardt skadet: 10,6 millioner kroner.
- En meget alvorlig skade på person: 22,9 millioner kroner.
- Et dødsfall: 30,2 millioner kroner.

Det er også hevet over enhver tvil at et tilstedeværende politi øker terskelen for mer ansvarlig oppførsel i trafikken.

Når det gjelder narkotikapolitikken ser vi en klar endring i den generelle oppfatning. Studier viser at straff ikke oppnår ønsket virkning, tvert i mot. Vi må bare bli kvitt den generasjonen som tror man hopper ut av vinduet på LSD fordi man tror at man kan fly. Som en sidenote vil jeg si at geometriske figurer smaker veldig godt.

En åpen debatt viser seg svært vanskelig. Det politiske miljøet er dessverre veldig lukket, noe Erik Skutle beviste til gagns. En ganske oppegående fyr med et alternativt syn på rusmidler. Politiet har selvfølgelig vist en forutinntatt holdning som setter selv "himmel til helvete" i skyggen. Tilogmed Benedicte Bjørnland blander seg inn i politikken.

La oss anta at opplysning, behandling og forebygging ville ha medført en større besparelse for samfunnet.

Den holdningen tar de med seg i møtet med heroinister, hvor de trakasserer de mest hardbarka sprøytenarkomane hvis eneste oppgave er å oppdrive penger til neste skudd. Her snakker vi reelle kostnader for samfunnet, for hvor får de pengene fra?

På et helt splitter nytt eldresenter hadde en sprøytenarkoman kastet en stein gjennom vinduet og stjålet en pc-skjerm. Ikke bare hadde et digert 3-lags vindu gått føyken, men steinen traff et nytt hev-senk skrivebord, et annet møtebord og rev opp gulvbelegget. Det var en kostnad på godt over 200 000,- for samfunnet. Utbyttet var en skjerm til 2000,- som kanskje gikk for 500,- eller nok til et eneste skudd.

Jeg er klar over at dette er en anekdote, men den tydeliggjør de ekstreme forskjellene i kostnader. Det er mye rimeligere å betale for heroinen til de tyngste brukerne enn å ta den omveien og ekstrakostnaden som skjer i dag. Morfin er faktisk et av de billigste preparatene.

*øker terskelen for uansvarlig oppførsel i trafikken
Vis hele sitatet...
Jeg skiller så absolutt mellom UP sin jobb og narkotikapolitiet sin jobb. Men problemet er at hva enn de gjør med noen av disse to "problemene" glemmer de hovedoppgaven sin og bruker all tid på alt annet enn å hjelpe folk i en vanskelig situasjon.

Du kan regne på den summen som kommer av skadene en narkoman gjør ved å kaste inn ett vindu og hvor "dyrt" det egentlig er per gang. Kan du regne ut noen sum han/hun skulle fått i erstatning da huet hans/hennes forandret seg for resten av livet? Kan ikke regnes i penger, dessuten får han/hun knapt nok voldsoffererstatning hvis de har flaks. Hvor mye koster det samfunnet at en person aldri kommer til å stole på noen rundt seg, sliter med stress i kroppen og angst halve livet, eller kanskje resten av livet, kanskje noe PTSD oppå der igjen. Det i seg selv koster jo ikke noen andre enn offeret en drit. Det er ikke alt som er lett å regne om til riktig sum med penger, men hvis det har noe for seg kan vi prøve det. Da kan man regne hva det koster for den steinen å fly inn ruta og herpe halve rommet og gange det med flere hundre. De fleste som blir tatt ender jo bare opp som gjengangere i en ond sirkel av kriminalitet hvor sjansen for å noen gang komme i jobb gradvis minker. Dette er to ting staten taper mengder med penger på. Og oppå det må denne personen likevel ha noe å leve av og det burde komme fra NAV. Derfor lønner det seg for et velferdssamfunn å også være et solidarisk samfunn.

Å ta heroinister fordi det er er "dyrt" blir som hand_model sa, det samme som symptombehandling i stede for å prioritere de sakene som har gjort de til misbrukere, med unntak av de få som står opp en dag og tenker at "for en nydelig vårdag, nesten så fin at det frister å prøve heroin"(kanskje det har skjedd, men er nok ytterst sjeldent). De fleste sliter med noe, selv om ikke alle prater om det.

Ta f.eks skoleskytinger i USA. I stede for å fokusere på hvordan gjerningsmannen ble behandlet på skolen eller hva som foregikk hjemme, diskuterer de våpenlovgivningen i akkurat den delstaten, deres psykiske lidelser, leiter febrilsk etter diagnoser som kan skille de fra "oss" normale for å forsøke å forklare til seg selv hvordan dette kunne skje og at hvis de bare forandrer på en spesifikk lov, rutine eller detalj ordner alt seg. Det er kanskje far fetched å dra inn skole skytinger, men poenget er at vi er alt for raske til å problematisere en person bare fordi vi ikke forstår hvorfor alt er som det er. Vi
sier at vi "forstår at folk er forskjellige" men vi kan ikke "forstå hvorfor han/hun er SÅ forskjellig" eller spesiell når det kommer til stykket. Og derfor behandler vi heller symptomer.

Har faktisk prøvd å finne statistikker om anmeldte saker og henleggelser for å motbevise meg selv, men til ingen nytte. Så hadde satt pris på det, ellers får jeg bare konkludere med at "STATEN, stataens staten"