View Single Post
Praetendere
Jorg's Avatar
Sitat av *pi Vis innlegg
Absolutt ikke! Jeg tror du misforsto meg, jeg ser hvordan jeg kunne oppfattes sånn. Men du siterte Donaukinder, og hun prøvde så vidt jeg ser ikke å stenge deg ute av debatten. For å presisere: Jeg er ikke tilhenger av kneble folk fordi de er priviligerte, sånn no uterus no opinion -feminisme f eks. Tvert imot, jeg synes folk bør engasjere deg mer på tvers av grupper. Det handler bare om å ha litt ydmykhet for at noe du kan oppfatte som bagatellmessig kanskje kan være problematisk på måter du ikke forstår, fordi det skjer i en kontekst du aldri har levd i

Når f eks Dodecha sier at "jeg er ikke typen til å ta meg nær av slikt", så overser han kanskje at det ikke er det samme for ham å få kommentert håret sitt som for noen hvis gjennomgående livserfaring helt fra man er liten er å være annerledes, og der håret er et kulturelt symbol på denne annerledesheten. Det har ikke noe å gjøre med at hun er en mer nærtagende type enn ham. Det er en ganske lett felle å gå i, at man bruker sitt eget priviligerte utgangspunkt for å forstå andres opplevelser. Det handler ikke om manglende empati, det er helt naturlig å tenke sånn, men det er noe vi bør prøve å være bevisst på.
Vis hele sitatet...
For å ta et litt nærliggende eksempel da, jeg er en del av en minoritet fordi jeg er født med rødt hår. Dette har også medvirket i at jeg har blitt behandlet ulikt enn andre opp igjennom årene, og jeg har kjent på følelsen av utenforskap grunnet dette.
Gir dette meg rett til å si at det er kulturell appropriasjon når andre farger håret sitt rødt, og at de gjør narr av meg og det jeg har gått igjennom i livet mitt som en naturlig rødhåring?
Eller er dette annerledes på noen måte?
Sist endret av Jorg; 3. mai 2022 kl. 14:42.