View Single Post
Sitat av lillemy01 Vis innlegg
Jeg fortrenger ikke problemet. Dette har blitt ett irritasjonsmoment etter en del samtaler på amerikanske fora. Der går det ikke an å diskutere dette i det hele tatt. Jeg har prøvd å forklare at mange europeiske land har ikke samme problemstillingene som de i usa. De mener at alle som er hvitveis huden er privilegerte. Født privilegert faktisk. Noe som absolutt ikke stemmer.
Vis hele sitatet...
Jo, jeg er priviligert på akkurat det punktet. Jeg har et utseende som gjør at jeg sklir lettere inn og får mindre motstand og dritt i mange sammenhenger. Det er klart det er et privilegium. Så er jeg mindre priviligert på noen andre områder. Det kan godt hende du er mer priviligert enn meg i sum, tross annen etnisk opprinnelse (hvis det var det du mente med at du var utenlandsk). White privilige handler ikke om at alle hvite er bortskjemte overklassefolk og alle andre er undertrykte ofre. Men det å være hvit i et vestlig samfunn gir noen privilegier, en del ting blir lettere da. Det må være mulig å anerkjenne det uten å nødvendigvis bli en andregradskrenket selvpisker av den grunn.

Jeg støtter absolutt black lives matter og har full forståelse for at man ikke lager karikaturer av andre sine nasjoner/ urbefolkning. Men det at dette ikke går an å diskutere i det hele tatt uten at det tar helt av med skittkasting osv. og jeg er fortsatt der at du kan ikke samenligne afrikanske ætede innbyggere i Norge vs det som foregår i usa. Vi kan virkelig ikke adoptere absolutt alt som foregår i usa. Det gjenspeiler ikke det som skjer i Norge i det hele tatt.
Vis hele sitatet...
Jeg er enig i at det er store forskjeller, og at vi har en tendens til å importere konflikter som strengt tatt ikke er så relevante her. Det er et problem. I USA har privilegiene en tendens til å klumpe seg mer sammen enn i vårt mer egalitære samfunn. Men betyr jo ikke at problemet ikke finnes her. Du fremstilte det som om det at minoriteter etterligner "hvit" kultur var det samme som den kulturelle appropriasjonen vi diskuterer her, og det er det ikke. Det forutsetter en symmetri som ikke er reell. Majoritetskultur og minoritetskultur stiller ikke likt.
Sist endret av *pi; 3. mai 2022 kl. 00:21.