View Single Post
Jeg skjønner at hun gjerne skulle sett at de som bruker disse flettene gjerne hadde visst hvor det kommer fra og at det har en rik kulturell historie, men..

Er det den som bærer håret sitt ansvar å si "btw, det er ikke jeg som oppfant denne fletten. Den kommer fra et eldgammelt afrikansk stammesamfunn!"

Eller er det mote-media sin oppgave å understreke at "dette ikke oppstod i hvite vestlige samfunn"?

Kanskje det er hver enkelt som føler eierskap til kulturen og dens opphav sin oppgave å dele historisk informasjon om frisyren til den som bærer den eller andre som ønsker å lære?

Er det rasjonelt å forvente at noen enkeltperson skal ta på seg noen av disse oppgavene? Og hadde det ikke uansett vært bedre for både kunskap og kulturspredning å hjelpe med flettene samtidig som du forteller historien om fletten opprinnelse?

Nå har ikke jeg en kultur jeg føler trenger å beskyttes eller som er så integrert i meg at det er vondt å se andre ta på "min drakt", men jeg kan ikke skjønne hvor "kulturell apropriasjon" kommer fra eller hvordan noen som helst er tjent med konseptet. Tvert imot tror jeg vi taper både kulturutveksling, mangfold og forståelse.
Sist endret av i_et_nøtteskall; 2. mai 2022 kl. 20:03.