View Single Post
Sitat av bruisepristine Vis innlegg
Tar du deg nær av andres fletter pga deres hudfarge er det du som er problemet. Skal man nekte svarte i Norge å gå med bunad fORdI KuLtUrELL aPpRoPrIaSjOn? Nei, nettopp.
Vis hele sitatet...
Veldig dårlig sammenligning, noe som også viser at du ikke har lest artikkelen? Dette er et minefelt, men jeg prøver...

Tror det er vanskelig for privilegerte, hvite nordmenn å være reflektert rundt dette temaet. De fleste av oss har gjerne lite kunnskap og null erfaring sammenlignet med opplevelsene Ida Emilie besitter. I tillegg ser det ut til at vi ikke liker at våres verdisyn og holdninger blir konfrontert, og det er så lett å avskrive andre som snakker høyt om urettferdighet og dårlige følelser som "krenket". Mitt inntrykk er ikke at folk er mer krenket enn tidligere, jeg syns heller at åpenheten i samfunnet er større, vi snakker høyt om mye, konfronterer mange. Dette resulterer da i påfølgende "krenking" og det blir en eneste stor "krenkefest". Ida Emilie føler seg krenket, de som leser det føler seg krenket fordi andre blir krenket. Altså... Jeg er så lei av ordet "krenket".

Svarene her, og artikkelen, fikk meg av en eller annen grunn til å tenke på hun som fikk spesialsydd en bunad med hijab: https://www.dagbladet.no/nyheter/sah...sisme/60245126. Jeg begynte å tenke at det kanskje kan defineres som kulturell appropriasjon(?), men så leser jeg definisjonen av det:

"Det innebærer at noe tas fra en kultur og settes inn i en annen. Begrepet brukes gjerne når det er en ubalanse i maktforholdet mellom majoriteten og minoriteten i et samfunn, og majoriteten stjeler eller misbruker kulturelle utrykk fra minoriteten."

Husker veldig godt hvordan det klikket for nordmenn i media når denne saken var oppe. Så mange sinte nordmenn! Til helvete med islam, til helvete med muslimer etc. Hun fikk mange stygge kommentarer på bildet sitt på Facebook. Tenk å ta vårt plagg og gjøre det til sitt eget! Islamisering på høyt nivå (eller bare en kultur som møter en annen og tilpasser seg?). Det er vel kanskje denne følelsen Ida Emilie sitter med, når hvite nordmenn kan gå med box braids og corn rows uten å hetses for det - mens hennes folk har blitt hetset for det gjennom hele historien. Jeg og du har kanskje ikke sett noe til det (personlig kan jeg ikke huske at det har falt meg inn å hetse noen, verken hvit eller svart, for hvordan håret deres er stelt), men det er ikke våre opplevelser det er snakk om.

Angående kjendisnytt, skjønnhetsmagasiner (som var 90-tallet og begynnelsen av 2000-tallets "instagram og sosiale medier"), influencere og hele den pakka der... Svineri for samfunnet og så utrolig skadelig for unge mennesker (og voksne for den saks skyld). Det skaper så uheldige ringvirkninger i samfunnet og blant unge, samtidig som det ser ut til at mange er bevisst på den uheldige påvirkningen så virker det som om ikke alle faktisk tar det innover seg. Det er ikke rart mange begynner å slite psykisk, tenker jeg...
Sist endret av Medusa; 2. mai 2022 kl. 17:38.