View Single Post
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Det her startet som en liten klage i hodet mitt, men så begynte jeg å skrive, og så endte jeg til slutt med en tråd her på freak.

– Er du hvit og vil flette håret: Tenk deg om!

Norge er et ganske godt land å bo i, men det er selvfølgelig mye å hente angående aksept for nye landsmenn og andre kulturer: F.eks saker om at folk med fremmede navn sliter med å få jobb. Det meste bunner i fremmedfrykt i individer i samfunnet.

Jeg må innrømme at jeg bryr meg like mye om hva kjendiser sier som hva Trump hadde til middag, med andre ord: fint fuckings lite.
Jeg er også hvit og mann, og derfor har jeg kanskje særdeles lite innsyn i hva Ida Emilie opplever i dagliglivet.
Om jeg hadde overhørt noen kalle flettene til noen stygge så er jeg ganske sikker på at jeg hadde reagert, fordi jeg har dreads selv: Forskjellen er at ingen har turt å si noe til meg, jeg vet ikke om det er fordi jeg er mann eller om jeg ser skummel ut, men alle negative reaksjoner har jeg fått videreformidlet av de rundt meg (de pekte å lo, hu der tok på håret ditt på bussen og fnisa til veninnene etc), og jeg er ikke typen til å ta meg nær av slikt. De som tør ta kontakt har bare positive kommentarer eller nøytrale spørsmål: spesielt med alkohol innabords, er folk veldig positive, noen spør til og med om de kan få ta på/kjenne på det, noe jeg ikke har noe i mot, så lenge de spør først.

Så, jeg er kanskje del av problemet? Jeg mener ikke det, for hovedargumentet hennes virker å hvile på:
Problemet blir når hvite mennesker blir hyllet for flettene sine, mens svarte blir straffet.
Vis hele sitatet...
Som sagt, så må jeg nesten bare ta henne på ordet, for jeg har aldri observert noe slikt, og jeg tviler ikke på at det er noen kuker der ute som ikke eier skam og faktisk sier stygge ting om flettene hun har brukt mye tid på å lage og stelle. Men, er det ikke feil ende å jobbe med?

Jeg personlig mener kjendisnytt og skjønnhetsmagasiner er noe av det mer toksiske oppgulpet man kan konsumere i den moderne verden.
Noe av det som står i disse blekkene/nettstedene er direkte skadelig for unge å lese. Sammen med noen mannsjåvinister spredt rundt i samfunnet vårt og disse magasinene er det mange kvinner (og menn) som faktisk tror at kroppen deres må se sånn og sånn ut, og de må ha de og de klærne.
Og det er her jeg og Ida kanskje finner en felles slagmark: For jeg blir direkte forbannet over slikt piss: En industri som lever av å skape dårlige selvbilder av folk med intensjonen av å kjøpe mer kosmetikk/klær men som ofte ender i redusert mental velvære, spiseforstyrrelser og som vi er inne på her: Rasisme.

Jeg synes det blir helt feil å peke på enkeltindivider i samfunnet, og be de velge hårstiler med omhu. Jeg peker heller på de som formidler intoleranse, rasisme og umulige skjønnhetsidealer. Visse av idealene har sneket seg inn i skolen vår også, slik som vektidealer og hvordan man skal telle kalorier på hvert jævla måltid.

Jeg føler virkelig med Ida Emilie, for jeg blir sint når jeg hører om at folk presterer å fortelle henne at flettene hennes er stygge, altså hva faens drittoppvekst har du om du presterer å lire av deg noe så forbanna usaklig?
Men, vanlige folk kan ikke bebreides for at de vil prøve noe nytt og eksotisk. Pek heller ut rasistene og fortell skjønnhetsbransjen at de kan ta seg en bolle, for de toksiske svina der fortjener all pes de kan få.
Sist endret av Dodecha; 2. mai 2022 kl. 13:32.