View Single Post
Sitat av vidarlo Vis innlegg
For det første kan eg forsåvidt nok elektro til at eg veit korleis eit rele fungerer, og nok til å sjå at det er meir eller mindre fullstendig analogt med ein brytar (pun intended).

Innvendingene dine gjeld absolutt ting som stikkontakter, termostater og brytarar. Dei fungerer stortsett prikkfritt, men innimellom ryk dei, utan at det nødvendigvis kan påvisast ei klar ytre årsak. T.d. har eg sett termostater for varmekabler slutte å fungere - utan ei åpenbar årsak.

Eg synst det er spennande at du skråsikkert kan avvise det, utan å komme med ein einaste referanse eller kjeldetilvising. Du har tidlegare gjort det samme, i ein tråd om vikeplikt. Nada referanser, du slår kategorisk fast at slik er det, utan rom for tvil.

Eg har for det første vist til kjelder, og for det andre uttrykt ein viss tvil om saksforholdet. Så eg er oppriktig nysjerrig på korleis du kan slå det fast så kategorisk.
Vis hele sitatet...
Det er bra du fører statistikk vidarlo. I den tråden du viser til mener jeg at jeg modererte meg til slutt da jeg vel tolket bildet feil eller noe. Husker ikke, og det er uansett ikke viktig. Du henter vel bare fram den saken slik at du virkelig får banket inn ditt skjulte argument om jeg er en tulling som bare prater vås? Ja det er jo bra du får brukt tiden godt i sommervært.

Nei jeg har ikke noen kilder, og skrev jeg ikke noe om nettopp det innledningsvis? Det er som jeg sier min tolkning av reglene og hvordan et rele virker. Problemet for ts er jo uansett av større art her, iom at det ikke er brukt egen konto for depositum. Worst case så kan det bli en lang kamp å få igjen pengene.

Det første jeg ville gjort var å be utleier få noe tilbud på bytte av rele. Så ville jeg vurdert om det var greit å dekke kostnadene kun for fortgang i saken - eller forsøkt å komme til en enighet om å dele på kostnaden. Uten en form for avtale med utleier hadde jeg krevd 100% av depositum tilbake - alt annet ville jeg tatt til forliksrådet eller HTU så hadde jeg latt de vurdere saken.

Som leietaker har jeg fått huseier til å skaffe nytt kjøleskap når det som stod i leiligheten sluttet å virke, og jeg leide møblert. Samme skjedde i en annen bolig, en liten kjellerhybel, også møblert. Da knelte vaskemaskinen. Huseier skaffet ny brukt og det var aldri snakk om at jeg skulle dekke kostnader. Har heller aldri hørt om leietakere som har måtte dekke ting som rele eller liknende. Her var rele til varmtvann. Uten rele ingen varmtvann. Ingen leier bolig uten varmtvann. Og personlig tviler jeg på om noen vil si det går på leietaker. Men foliksråd eller htu vil jo kunne avgjøre saken.
Sist endret av _abc_; 29. juni 2020 kl. 13:41. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.