View Single Post
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Lova seier ikkje det.


For det første kan det fråvikast ved avtale. Delar av husleigelova kan ikkje fråvikast til ugunst for leigetakar, med vedlikehaldsplikta står partane friare med.

For det andre står det at leigetakar plikter å vedlikehalde dørlåser, kraner...elektriske kontakter og brytere. Det må fort tolkast som at leigar har ansvar for dagleg vedlikehald av det elektriske anlegget.

Eg ville ikkje gått ut veldig bastant med at dette ikkje er ditt ansvar...
Vis hele sitatet...

Jeg vil være helt kategorisk å si at et relè ikke er leiers ansvar. Et rele slår inn og ut ved behov og bryter en krets. Det er ikke snakk om at et rele trenger vedlikehold. Enten virker mekanikken eller så virker den ikke. Over tid vil mange oppleve at et rele ryker. Ingenting leietaker gjør eller ikke gjør kan påvirke livsløpet - med mindre det er åpenbar hærverk.

Leier må bytte en sikring eller lyspære. Fikse et støpsel om godstolen tar knekken på støpselet. Men leietaker skal ikke og er ikke ansvarlig for å bytte sprø ledninger som er så gamle at isolasjonen sprekker, eller skifte ut sikringsskap om det ikke duger lengre. Og et rele som vil ryke over tid er nok heller ikke leietakers ansvar.

Jeg er bare en vanlig mann, men her føler jeg meg likevel skråsikker på at utleier ikke kan trekke kostnadene for et rele fra depositum.
Sist endret av _abc_; 29. juni 2020 kl. 12:47.