View Single Post
Sitat av Dough Vis innlegg
WooooW.. lite eller tomt for kaffe?
Vis hele sitatet...
Nei
Drikker du morgenkaffe'n din før du svarer?

Sitat av Dough Vis innlegg
Greit , jeg svarte riktignok før jeg så "gratis"... Det forandrer egentlig ingenting.
Vis hele sitatet...
Jo
Det finnes også rettsgebyrer som uansett må betales om de velger å lage sak før de veit om det er noe å lage sak av. Da skader det ikke å ha forhørt seg flere steder enn her på freak først.

Sitat av Husleietvistutvalget
Gebyr for klage

Behandling i Husleietvistutvalget (HTU) koster 1 rettsgebyr (1R = kr 1 172,-) hvis utleier fremsetter klagen, og 0,2 rettsgebyr (0,2 R = kr 234,-) hvis leieren fremsetter klagen.
Vis hele sitatet...
Sitat av Dough Vis innlegg
Dette er en helt typisk problematikk du kan få like mange forskjellige svar som antall advokater du spør.
Vis hele sitatet...
Er du sikker på dette utsagnet? Tror du virkelig at det er helt tilfeldig hva en advokat kommer til å svare her?

Sitat av Dough Vis innlegg
Det hjelper jo fint lite om huseier kommer med sitt svar fra sin advokat sant?
Vis hele sitatet...
Nå snakker du om en evt sak igjen? Det er ingen grunn til at huseier skal svare på en gratis konsultasjon.

Sitat av Dough Vis innlegg
En advokatuttalselse vil aldri utbetale noe depositum.
Vis hele sitatet...
Har det aldri gjort det? Så om leietager får noe håndfast å vise til utleier(lover eller tidligere dommer f.eks) er det 100% sikkert at det vil bli sak og krav om å beholde deler av depositum likevel?

Du foreslår altså at han skal gå rett til husleietvistutvalget samtidig som du mener saken er en bagatell

HTU har uttalt seg om rådføring om sak allerede. Så her blir det enten eller fremfor å rådføre seg før man gjør det vanskeligere enn nødvendig for seg selv og må gå igjennom masse arbeid og taper både ansikt og penger
Kontakt HTU
Du kan kontakte HTU uansett hvor i Norge du bor. Her finner du kontaktinformasjon til de tre HTU-kontorene. Som offentlig og nøytral domstol kan HTU gi informasjon og hjelp i forbindelse med vår saksbehandling (f.eks. hjelp til å skrive ned din klage eller tilsvar), samt generell informasjon om husleieloven o.l. HTU kan derimot ikke gi svar på om du har en god sak og råd om hva du bør gjøre, slik en advokat kan.
Vis hele sitatet...
Sitat av Dough Vis innlegg
Mitt svar er basert på trådens kjerne, at dette er akutt.
Vis hele sitatet...
Akutt og kritisk betyr to helt forskjellige ting. Hvordan er trådens kjerne at dette er akutt? Penger er kritisk for alle i forskjellig grad. Han har ikke sagt at de har noe som må betales innen en frist, eller at de ender på gata uten mat, da kunne man hevdet at det var akutt.

Sitat av Dough Vis innlegg
Da har jeg svart at med forbehold om at dette er småpenger å regne sett i sammenheng av et større depositum som typisk er 3 månedsleier kan det være lurt å få ut resterende depositum og heller krangle om et relë i etterkant.
Vis hele sitatet...
Så du mener at det er bedre å late som de akseptere at deler av depositumet blir brukt på nytt relé. For så å starte kampen i etterkant? Hvordan tror du det stiller seg i HTU?

Sitat av Dough Vis innlegg
Thats it. Så må du forklare meg hvordan en advokatuttalelse (gratis eller betalt spiller ingen kasserolle) skal få noe fortgang i ting her.
Vis hele sitatet...
Da har jeg forklart det.
Om du mener de skal late som de aksepterer dette for å muligens få tilbake noe av pengene fort på grunn av at det er akutt skjønner jeg ikke hvordan "gratis eller betalt spiller ingen kasserolle". Men kasseroller fungerer fint til å få kokt vekk ting i kålen.
Sist endret av knert1; 29. juni 2020 kl. 11:28.