View Single Post
Sitat av DumDiDum Vis innlegg
Hmm? Russlands posisjon har vært at man ikke setter det som absolutt krav at Assad går av, imens at Vestens/USA posisjon har vært at vi gjør det.
Vis hele sitatet...
Ja, det vet vel de aller fleste, selv om det også hersker rimelig bred enighet om at Russland aktivt jobber for å beholde Assad som president. Men situasjonen omfavner litt mer enn som så. For eksempel har Russland konsekvent blokkert alle sanksjoner mot Syria som andre FN-land har forsøkt å få i stand. De har også blokkert en rekke forsøk i FN på å fordømme Assads voldsbruk mot sivile. I tillegg har de sendt store mengder våpen til Assads regime, og mye tyder på at de nå har soldater på bakken for å hjelpe Assad militært. Så det å "bevege seg nærmere Russlands posisjon" er ikke entydig. Hvilke ting har man endret syn på, hvilke kompromisser er man villige til å inngå, hvor langt er man villig til å strekke seg og hvem er det dette gjelder, er alle spørsmål TS bør gjøre et forsøk på å svare på – og dokumentere, selvsagt.

Sitat av Gufsfraframtida Vis innlegg
Men hva oppnår disse sekulære elementene?
Vis hele sitatet...
Man kunne oppnådd at de utgjorde en større og viktigere del av det helhetlige bildet. Man kunne også bidratt til å hjelpe dem ytterligere i kampen mot jihadistene etter Assads fall. En gruppe det lenge var snakk om å hjelpe, er FSA – Free Syrian Army – som kjemper både mot Assad og ekstremistgrupper som Nusrafronten og IS. De består av mange forskjellige folk, mange av dem avhoppere fra det syriske forsvaret og en god del kurdere. De har sunnimuslimer, alawitter og drusere i sine rekker. Det er utvilsomt medlemmer av FSA som er islamister også, men de er generelt ikke ekstremister, og gruppen fremstår for mange som det beste alternativet å støtte i kampen om makten i Syria.

Sitat av Zabbath Vis innlegg
Hadde jeg henvist til en av de vestlige nettavisene som omtalte russisk syriapolitikk som positiv og vestlig syriapolitikk som negativ, ville du da godtatt den kilden? Eller ville du kalt den useriøs russisk propaganda?
Vis hele sitatet...
Jeg ville stilt spørsmål ved deres evne til å tenke klart, men jeg ville neppe kalt det russisk propaganda.

Sitat av Zabbath Vis innlegg
Kriteriet ditt for hvorvidt noe er "sant" (hva angår amerikansk utenrikspolitikk), er at det stemmer med informasjonen som til enhver tid kommer fra Pentagon. Du sier at vestlige medier står fritt til å skrive hva de vil, men nevner ikke at vestlige mainstreammedier nesten uten unntak baserer nesten alle utenriksnyhetene sine på det som skrives av to-tre store nyhetsbyråer (Reuters, AP, AFP). Hvem er det som står bak disse nyhetsbyråene? Hvilken agenda har de?
Vis hele sitatet...
La meg gjette! Jødene?

Sitat av Zabbath Vis innlegg
I følge deg har de ingen agenda annet enn å spre objektiv, god Sannhet. Mens russiske nyhetsbyråers agenda alltid er å spre ond, subjektiv, manipulerende propaganda til fordel for Putins regime.
Vis hele sitatet...
RT er eid og drevet av russiske myndigheter og ble opprettet med den hensikt å spre positiv propaganda om Russland. Dette er ikke en slengbemerkning eller spekulasjoner, det er et åpent og velkjent faktum. Gjør meg en tjeneste. Gå på RT.com og finn fem artikler som er skarpt kritiske til Putin og hans politikk og post linkene her. For å parafrasere deg: Oppfordringen er retorisk – du klarer det ikke.

Hvor lang tid tror du jeg bruker på å finne fem skarpt kritiske artikler til Obama, USA, NATO og Vesten generelt i praktisk talt hvilket som helst vestlig medium? Et titalls sekunder? Det er verdens enkleste sak. Vestlig media publiserer jevnlig sterkt kritiske, og til tider også rent fordømmende, artikler om vestlig utenriks- og innenrikspolitikk. Dersom du hadde gjort det du retorisk spør om i starten av innlegget ditt hadde du hatt et eksempel allerede der på den totalt manglende symmetrien du velger å late som ikke finnes.

Hva med avsløringene til Wikileaks? Hva med avsløringene til Snowden? Hva med avsløringene om Abu Ghraib? Sterkt kritiske artikler om Guantanamo Bay? Om bruken av droner? Hva med alle artiklene og meningsytringene om at Vesten har skylden for praktisk talt alt ondt i hele verden, fra islamistisk ekstremisme til kinesisk utnyttelse av barnearbeidere? Er alt dette "filtrert gjennom Pentagon" også?

Sitat av Zabbath Vis innlegg
Du tar det for gitt at alt som kommer fra Putin automatisk er usant, mens alt som kommer fra Obama automatisk er sant, kun fordi han er amerikansk, og derfor representant for Det Gode. Når dét er utgangspunktet ditt, er det ikke rart at du aldri kommer til å skjønne hva IS er og hvorfor USA ikke "klarer" å "beseire" dem.
Vis hele sitatet...
Igjen, Nyhetsspeilet.

Sitat av Zabbath Vis innlegg
Hele argumentasjonen din faller på sin egen urimelighet når du aldri er villig til å godta andre kilder enn dem som er filtrert gjennom Pentagon.
Vis hele sitatet...
Dette er virkelig solid bullshit. Jeg tar ikke Putin som god kilde på at Putins politikk er kjempegod – det er mer eller mindre alt.
Sist endret av Provo; 18. september 2015 kl. 08:32.