View Single Post
Sitat av Provo Vis innlegg
du har fortsatt til gode å dokumentere denne påstanden, samt utdype hva du egentlig mener med å bevege seg nærmere Russlands posisjon.
Vis hele sitatet...
Jeg har tenkt det slik at Russlands posisjon er at Syrias myndigheter ikke skal styrtes. Mens USAs posisjon har vært at de skal styrtes.

Og at altså Tyskland m.fl. nå kommer nærmere Russlands linje.

Nå ser jeg i dag at Churkin uttaler at også USA har skiftet linje. Så det er kanskje ikke så mye at Tyskland m.fl. bryter, men at hele landskapet har flyttet seg.

"16. sept. 2015 – I et CBS-interview, rapporteret af Sputnik, sagde den russiske FN-ambassadør Vitaly Churkin, at truslen fra Islamisk Stat (ISIS/ISIL) har presset Washington til at genoverveje sin holdning til den syriske præsident Assad.

»Jeg tror, at det nu er noget, vi har til fælles med den amerikanske regering: De ønsker ikke, at Assad-regeringen skal falde. De ønsker at bekæmpe [ISIL] på en måde, der ikke vil skade den syriske regering«, sagde Vitaly Churkin tirsdag. Han bemærkede »de store fremskridt i forståelsen af situationens kompleksitet«, som Washington har gjort siden den syriske borgerkrig begyndte i 2011."

Link

Sitat av Provo Vis innlegg
Ja? Det var en villet beslutning å støtte opposisjonen mot Assad på tross av at opposisjonen også besto av grupperinger som de nevnte.
Vis hele sitatet...
De ekstreme islamistene var ikke bare en bestanddel. DIA-rapporten slår fast at opprøret i hovedsak ER ekstreme islamister :

"B. THE SALAFIST [sic], THE MUSLIM BROTHERHOOD, AND AQI ARE THE MAJOR FORCES DRIVING THE INSURGENCY IN SYRIA.
C. THE WEST, GULF COUNTRIES, AND TURKEY SUPPORT THE OPPOSITION; WHILE RUSSIA, CHINA AND IRAN SUPPORT THE REGIME."

Når man da leverer våpen til opprøret blir det jo i praksis å støtte islamistene. Disse våpnene ble jo på null komma niks konfiskert eller kjøpt opp av islamistene. og de våpnene som ikke ble det, ble våpen i hendene på noen "moderate" som kjempet side om side med islamistene, i praksis kjempet islamistenes sak.

Sitat av murloc Vis innlegg
Jeg kan for min del skjønne at USA er tilbakeholden med bombebruk.
Vis hele sitatet...
På den éne siden vil de bekjempe IS. På den andre siden protesterer de på at russerne vil gå inn å bekjempe IS, USA både vil og vil ikke at IS skal bekjempes virker det som.

" 81% in Syria/85% in Iraq believe that ISIL is a foreign/American made group."

http://www.opinion.co.uk/article.php...public-opinion

,