View Single Post
Sitat av Gufsfraframtida Vis innlegg
Jeg gjorde det veldig vanskelig for meg selv, gjennom at jeg fant disse tingene på slike aparte nettsteder. Men poenget mitt var at det er flere aktører som beveger seg nærmere Russlands posisjon.
Vis hele sitatet...
Å si at situasjonen krever et samarbeid som også involverer Russland trenger ikke å bety at man ønsker å bevege seg nærmere Russlands posisjon. Så du har fortsatt til gode å dokumentere denne påstanden, samt utdype hva du egentlig mener med å bevege seg nærmere Russlands posisjon.

Sitat av Gufsfraframtida Vis innlegg
Men dette er vel ting som ville kommet fram dersom man hadde vært interessert i forslaget. Da ville man ha gått videre med det, og kommet inn på disse tingene. Men slik jeg forstår det var dette så uaktuelt for USA, at de ikke så noen vits i å komme inn på slike spørsmål.
Vis hele sitatet...
Her misforstår du. Man må kunne gå ut fra at dette var ting som ble fremlagt som en del av forslaget, dersom forslaget faktisk ble fremlagt, og at det dermed også var en del av beslutningsgrunnlaget. Poenget er at vi ikke vet hva disse tingene var, og derfor heller ikke har grunnlag for å si at beslutningen var dårlig – om den i det hele tatt fant sted.

Sitat av Gufsfraframtida Vis innlegg
Dette blir et tolkningsspørsmål. For meg ser det ut som han ville ordlagt seg litt annerledes hvis målet hans var å si det som du sier at han sa.
Vis hele sitatet...
Det meste er et tolkningsspørsmål. Men det er også et spørsmål om hva som er en rimelig tolkning. Flynn har ved en rekke anledninger uttalt seg offentlig og negativt om Obama-administrasjonens behandling av jihadistgrupper som IS, men har da kritisert dem for å være for passive. Flynn mener de bør gå til full krig mot IS, al Qaida og tilsvarende organisasjoner. Dersom han ikke har noe problem med å si at IS var et villet resultat av USAs beslutninger i dette programmet, hvorfor har han aldri nevnt noe om dette før? Det alene gjør at tolkningen din fremstår som lite troverdig – og en så ekstrem konklusjon som du trekker, krever vesentlig mer oppbacking enn lite troverdige tolkninger av utsagn.

Sitat av Gufsfraframtida Vis innlegg
Han ville vel ordlagt seg litt annerledes i sitt svar her :

"Hasan: In 2012 the U.S. was helping coordinate arms transfers to those same groups [Salafists, Muslim Brotherhood, Al Qaeda in Iraq], why did you not stop that if you’re worried about the rise of quote-unquote Islamic extremists?

Flynn: I hate to say it’s not my job…but that…my job was to…was to to ensure that the accuracy of our intelligence that was being presented was as good as it could be."
Vis hele sitatet...
Hasan spør hvorfor Flynn ikke stoppet våpenoverføringene til opposisjonen dersom han var redd for at de skulle ende i feil hender. Flynn svarer at det ikke var jobben hans. Flynn var direktør for DIA – Defense Intelligence Agency – hvis jobb er å skaffe informasjon. Flynn hadde ikke anledning til å ta beslutninger om våpenoverføringer, men sier også at han argumenterte for at de ikke burde gjøre det. Jeg klarer ikke å se at han burde ordlagt seg annerledes.

Og bare for å ha nevnt det: At gruppene som det ble overført våpen til var "salafists, Muslim Brotherhood, Al Qaeda in Iraq" er en innskutt påstand fra Hasan som jeg ikke kan se at Flynn direkte bekrefter (11:20 i videoen). Det Flynn bekrefter, er at det ble gjort våpenoverføringer til deler av opposisjonen til tross for en risiko for at disse gruppene fikk tak i våpnene.

Sitat av Gufsfraframtida Vis innlegg
Og også her. ( Se se de to i sammenheng ) :

"Hasan: A willful decision to support an insurgency that had Salafists, Al Qaeda and the Muslim Brotherhood?

Flynn: It was a willful decision to do what they’re doing."
Vis hele sitatet...
Ja? Det var en villet beslutning å støtte opposisjonen mot Assad på tross av at opposisjonen også besto av grupperinger som de nevnte. Dette er ikke det samme som å si at fremveksten av IS og opprettelsen av det de hevder er et kalifat var en villet følge av amerikanske beslutninger. For svingende, dokumentet fra det amerikanske forsvarsdepartementet, som du selv har henvist til som forsvar for denne hypotesen, bekrefter jo helt entydig – og som allerede påpekt og sitert – at de anser et slik scenario som ekstremt uønsket og ødeleggende.


Sitat av Petter H Vis innlegg
Det jeg skulle likt å vite, er hvorfor vestmaktene ennå ikke har aggert mot IS, de har brukt så lang tid at russerne nå får anledningen til å komme inn som "riddere i skinnende rustninger".
Vis hele sitatet...
Det har blitt og blir agert. Hovedsakelig gjennom bombetokter og opptrening av irakiske styrker.

Sitat av Petter H Vis innlegg
En ting er å sende styrker inn i suverent territorium som ikke er en alliert, ok, men hvorfor har man ikke ryddet opp i den irakiske delen?
Vis hele sitatet...
Det var i stor grad ryddet opp i. Det som i dag er IS var for noen år siden AQI – al Qaeda Irak – og ble fullstendig desimert av det amerikanske militæret. Restene av dem flyktet til frisoner i Syria hvor de fikk mulighet til å bygge seg opp igjen. Obama var opptatt av å få avsluttet operasjonen i Irak, og nesten så fort amerikanerne var ute, ekspanderte IS raskt fra Syria inn i Irak igjen. USA er veldig lite interessert i å sette inn igjen bakkestyrker i Irak, og det er heller ingen andre som vil ta på seg det oppdraget.
Sist endret av Provo; 17. september 2015 kl. 16:53.